Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program pracy z uczniem zdolnym
na zajęciach dodatkowych z języka angielskiego
(zajęcia przeznaczone dla uczniów Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kamieńsku)
Opracowała
mgr Bożena Łęgowiak
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
Program koła języka angielskiego adresowany jest do uczniów klas I-III gimnazjum. Jest to program dodatkowych zajęć odbywających się po lekcjach dla uczniów, którzy wykazują szczególne zainteresowanie językiem angielskim i wykazują zdolności większe od przeciętnych aby poszerzać znajomość tego języka w jego różnych aspektach.
Głównym założeniem programu jest wzbogacenie doświadczeń dzieci o wiedzę o krajach anglojęzycznych, a szczególnie na temat Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Kanady czy Nowej Zelandii. Program w swoich założeniach stawia sobie również za cel inspirowanie i wspieranie indywidualnej i grupowej aktywności uczniów. Dużą jego część stanowią zajęcia z wykorzystaniem komputera i internetu, co daje uczniom okazję do samodzielnych poszukiwań informacji ich interpretowania i selekcji. Uczy jak poszukiwać potrzebnych informacji do innych zadań językowych realizowanych w szkole i poza nią.
Kolejnym głównym elementem programu jest blok poszerzania i utrwalania wiedzy w ramach którego uczniowie przygotowują się do egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego i konkursów przedmiotowych, a także poszerzają wiedzę objętą programem nauczania w gimnazjum o takie umiejętności jak: mówienie, czytanie lektur w oryginalnej wersji językowej, czy też oglądanie filmów w oryginale z napisami w ramach zajęć Filmowego Koła Dyskusyjnego działającego w ramach koła języka angielskiego.
Oprócz zajęć, których podstawą są różnorodne testy i ćwiczenia leksykalno-gramatyczne oraz praca z komputerem z dostępem do internetu w szkolnej pracowni internetowej duża część zajęć prowadzona jest metodami aktywnymi z wykorzystaniem gier i zabaw językowych, gier planszowych pochodzących z zasobów internetowych, własnych zasobów nauczyciela, czy też wykonanych na potrzeby konkretnych zajęć przez nauczyciela opiekuna koła.
Wszystkie te działania mają na celu utrwalenie i operatywność wiedzy zdobytej w ciekawy i aktywny sposób w przyjaznej atmosferze, co wpływa na wszechstronny rozwój ucznia, pobudza jego kreatywne myślenie, ułatwia zastosowanie wiedzy w praktyce i czyni pracę ucznia bardziej efektywną i twórczą, z drugiej strony tym samym przyczynia się do utrwalenia i rozwinięcia różnorodnych umiejętności językowych. Nie bez znaczenia jest też emocjonalny i społeczny czynnik występujący podczas pracy w miłej atmosferze w niewielkiej grupie uczniów, wpływający na poczucie identyfikacji z grupą i pracy dla grupy, rozwijania wartości pomocy, integracji współpracy.
Zajęcia w kole języka angielskiego łączą, więc ze sobą trzy rodzaje aktywności uczniów: intelektualna, praktyczną i emocjonalną.
Zasady organizacyjne zakładają spotkania w wymiarze 1 lub 2 godzin tygodniowo w ciągu 3 lat nauki gimnazjum, w kameralnej, liczącej do 10 ...