Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Polaniak
Data publikacji
2013-06-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
26

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt gimnazjalny.
 Pobierz (docx, 18,8 KB)

Podgląd treści

EDUKACYJNY PROJEKT GIMNAZJALNY

IDEA OLIMPIJSKA TO POKÓJ, PRZYJAŹŃ I ZASADA FAIR PLAY

Opracowała Katarzyna Polaniak

Wstęp Kilkuletnie doświadczenie jako nauczyciela wychowania fizycznego ukazało mi problem, istniejący wśród uczniów gimnazjum, a który może rzutować na późniejsze ich relacje z ludźmi, pracę i funkcjonowanie w społeczeństwie. Mowa tu o zasadzie „fair play”. Podczas gier sportowych czy zawodów coraz bardziej zaciera się owa zasada, przestaje się liczyć czysta i uczciwa rywalizacja, a wkracza wrogość i chęć wygrania za wszelką cenę. Projekt „ Idea olimpijska to pokój, przyjaźń i zasada fair play” został stworzony w celu przybliżenia uczniom tamtejszej atmosfery starożytnych igrzysk, zasad jakie im przyświecały i symboli z nimi związanych. Ma on za zadanie wprowadzić uczniów w świat czystej, pokojowej i przyjaznej rywalizacji, a także przekonać ich, że zawsze warto postępować zgodnie z zasadą fair play, nie tylko w sporcie.

Cele

Dydaktyczne:

zapoznanie uczniów z ideałami starożytnej olimpiady,

przybliżenie kultury i historii starożytnej Grecji.

Wychowawcze:

doskonalenie umiejętności: - planowania, organizowania i oceniania własnej nauki

pracy;

- efektywnego porozumiewania się w różnych sytuacjach i pracy  w grupie;

- rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji; zbierania  i selekcjonowania informacji,

- stosowania zdobytej wiedzy w praktyce; przygotowania do publicznych wystąpień,

- prezentacji własnego punktu widzenia.

uwrażliwienie na potrzebę postępowania wg zasady „fair play”.

Sposób tworzenia zespołów, skład zespołów.

Po przedstawieniu klasie zadań tematycznych dla poszczególnych zespołów uczniowie dobierają się sami według zainteresowań na zasadzie: Chcę, bo mnie to interesuje i myślę, że podołam. Ważne jest, by nauczyciel przekonał niezdecydowanych, w którym zespole mogą odnieść największe sukces i która praca da im największą satysfakcję.

Zadania do wykonania przez zespoły.

Zespół I. Przygotowanie informacji ogólnych o tradycji, historii, kulturze starożytnej Grecji - prezentacje wizualne, wystawy, plansze, projekcje filmowe, reprodukcje, prace plastyczne uczniów, referaty odczyty.

Zespół II. Przygotowanie informacji  o historii  i tradycji olimpiad - prezentacje wizualne, wystawy, plansze, projekcje filmowe, referaty i odczyty.

Zespól III. Przygotowanie oprawy plastycznej, artystycznej i technicznej szkolnej olimpiady - muzyka, dźwięk, znicz, wieńce laurowe, afisze, ceremonia otwarcia.

Zespół IV. Przygotowanie rozgrywek sportowych w konkurencjach olimpijskich: bieg na 60m, skok w dal, rzut piłeczką palantową - przygotowanie przepisów i obowiązujących zasad, miejsca rozgrywania dyscyplin, eliminacje międzyklasowe, wyłonienie reprezentantów klas, sędziowie.

Zakres informacji do przekazania uczniom przez nauczyciela przed rozpoczęciem prac.

Zarys oczekiwanego efektu końcowego.

Ogólne informacje o starożytnej Grecji i igrzyskach olimpijskich, wprowadzenie

w zagadnienie.

Ustalenie zasad współpracy w zespołach.

Zasoby szkoły i środowiska wspierające przygotowanie do realizacji projektu.

biblioteka, czasopisma popularnonaukowe, Internet, podręczniki szkolne, nauczyciele: języka polskiego, historii, muzyki, plastyki, informatyki, rodzice.

Środki i ...