Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie Va
Temat: Jak mit tłumaczy istnienie nieszczęść na świecie?
Cel ogólny: ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna treść mitu „Puszka Pandory”
- potrafi odszukać w tekście odpowiedzi na zadane pytania i zredagować pytania do tekstu.
- odnajduje w tekście fragmenty do argumentacji
- wymienia cechy Pandory
- potrafi odszukać związek frazeologiczny w słowniku
- rozumie znaczenie związku frazeologicznego „puszka Pandory”
- dostrzega podobieństwa w wierzeniach chrześcijan i starożytnych
- prawidłowo zapisuje wyrazy pod względem ortograficznym
- próbuje redagować notatkę
Środki dydaktyczne:
- mit „Puszka Pandory”
- słownik związków frazeologicznych
Formy pracy:
- praca indywidualna
Metody:
- praca z tekstem literackim
- redagowanie pytań i odpowiedzi
- ćwiczenia redakcyjne
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie: przypomnienie wiadomości na temat mitologii, poznanych mitów, krótkie przedstawienie postaci Prometeusza.
2. Zapisanie tematu lekcji.
3. Czytanie tekstu literackiego – mitu pt. ,, Puszka Pandory’’
4. Zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi mające na celu doskonalenie rozumienia przeczytanego mitu.
5. Rozwiązywanie testu: prawda – fałsz, argumentowanie odpowiedzi poprzez odczytanie cytatów,
6. Wypisanie cech Pandory
Pandora – piękna, dowcipna, miała niezwykły wdzięk, czar, potrafiła pięknie mówić, tkać, haftować
7. Redagowanie notatki na temat mitu.
Bogowie wykorzystali ciekawość kobiety i uległość mężczyzny wobec niej. Wyposażyli piękną Pandorę w puszkę, w której były zamknięte nieszczęścia.
8. Jakie postacie przypominają Epimeteusza i Pandorę?
9. Objaśnienie związku frazeologicznego „puszka Pandory”, ćwiczenia w posługiwaniu się słownikiem, odczytanie objaśnienia, zapisanie do zeszytu.
puszka Pandory – zbiór, źródło zła, kłopotów, nieszczęść
10. Zastosowanie związku frazeologicznego w zdaniu.
Praca domowa
Jak wyglądałby świat, gdyby Pandora nie otworzyła puszki? ( co najmniej 5 zdań )
Opracowała; Urszula Tomczak