Dodaj publikację
Autor
Dorota Rozbicka
Data publikacji
2013-06-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
156

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Żyć w radości - program profilaktyczno-wychowawczy dla klasy VI.
 Pobierz (doc, 42,0 KB)

Podgląd treści


„ŻYĆ W RADOŚCI”

PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY DLA KLASY VI B

Cele ogólne:

• integracja grupy oraz wzmacnianie więzi emocjonalnej poprzez promowanie postaw i działań zmierzających do zapobiegania agresji;
• eliminowanie przejawów zachowań agresywnych;
• budowanie wzajemnego zaufania poczucia bezpieczeństwa.

Cele szczegółowe:

Uczeń:
• rozumie pojęcie agresji;
• rozpoznaje i nazywa własne uczucia i emocje;
• nawiązuje poprawne kontakty rówieśnicze;
• ma poczucie więzi emocjonalnej z grupą;
• zna i określa swoje słabe i mocne strony;
• udziela pomocy i wsparcia innym;
• aktywnie włącza się do zajęć.

Procedury osiągania zamierzonych celów:

• uaktywnianie uczniów;
• zastosowanie metod: drama, burza mózgów, gry i zabawy dydaktyczne;
• analiza wyników ankiety i własne obserwacje.

Treści profilaktyczno – wychowawcze:

• integracja grupy – poznanie siebie w zespole;
• wprowadzenie dzieci w umiejętności zgodnego współżycia w zbiorowości uczniów;
• współpraca z rówieśnikami i budowanie zaufania;
• wdrażanie poznanych wzorców zachowań i postaw pomocnych w prawidłowym funkcjonowaniu w klasie, szkole i poza nią;
• współpraca nauczyciela z uczniami i rodzicami.
PLAN PRACY PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ ZAPOBIEGAJĄCY AGRESJI WŚRÓD UCZNIÓW KLASY VI

|Tematyka zajęć |Treści |Przewidywane osiągnięcia uczniów |
| | |Uczeń: |
|INTEGRACJA GRUPY: |Doskonalenie umiejętności interpersonalnych.|- aktywnie włącza się do zajęć, |
| |Kształtowanie szacunku i tolerancji dla |- wykazuje postawy życzliwości |
|1.Mówmy do siebie po imieniu. |własnej osoby i innych. |i akceptacji, |
|2.Jaki jest Twój nastrój? |Rozróżnianie własnych emocji i nastrojów. |- prezentuje pozytywne postawy i |
|3.Moje cechy charakteru. | |zachowania |
| | |Uczeń: |
|KSZTAŁTOWANIE W DZIECIACH |Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych. |- umiejętnie współpracuje w |
|UMIEJĘTNOŚCI ZGODNEGO WSPÓŁŻYCIA W GRUPIE: |Promowanie pozytywnych postaw i wzorców|grupie, |
| |zachowań. |- w kulturalny i ogólnie |
|1.Jesteśmy tacy sami. |Rozwijanie postaw asertywnych. |akceptowany sposób wyraża swoje zdanie, |
|2.Każdego można za coś pochwalić. | |- prezentuje asertywne postawy i |
|3.Czy warto się złościć? | |zachowania. |
| | |Uczeń: |
|WSPÓŁPRACA W GRUPIE I BUDOWANIE ZAUFANIA: |Rozwijanie umiejętności empatii. |- rozwija wyobraźnię i myślenie, |
| |Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni. |- przestrzega ustalonych wzorców |
|1.Otwarta dłoń. |Rozwijanie umiejętności współdziałania i |współpracy w grupie. |
|2.Grupowe zdanie. |współżycia w grupie. | |
|3.Pragnę Ci o tym natychmiast powiedzieć. | | |
| | |Uczeń: |
|WDRAŻANIE POZNANYCH WZORCÓW ZACHOWAŃ I POSTAW: |Doskonalenie umiejętności życzliwego i |- zna swoje mocne i słabe strony, |
| |inteligentnego współdziałania w|- udziela wsparcia i pomocy innym, |
|1.Łańcuch pomocy. |grupie. |- zacieśnia więzi z grupą, |
|2.Przeszkadza mi gdy… |Wyzbywanie się negatywnych emocji |- kształtuje umiejętności odreagowywania|
|3.Twórcze opowiadanie. |i zmienianie ich |napięć. |
|4.Mam prawo do życia w miłości. |w pozytywne reakcje. | |
| |Umacnianie więzi | |
| |z grupą. | |

Ewaluacja programu:

• rozmowy z uczestnikami,
• obserwacja ich zachowań i stopnia zainteresowania zajęciami,
• obserwacja zmian w zachowaniach na bardziej naturalne, przyjazne,
• przeprowadzenie ankiety,
• inscenizacja: „Emocje są złymi doradcami ...