Dodaj publikację
Autor
Edyta Mikuła
Data publikacji
2013-06-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
285

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
 Pobierz (docx, 26,4 KB)

Podgląd treści

PROGRAM TERAPII INDYWIDUALNEJ

Imię i nazwisko................................................................................................................

Data urodzenia................................................................................................................

Data rozpoczęcia terapii..................................................................................................

SFERA

ZADANIE

REALIZACJA

UWAGI

KOMUNIKOWANIE SIĘ Z OTOCZENIEM

1.Kształtowanie reakcji na zakaz.

2. Kształtowanie reakcji na własne imię.

3. Rozumienie prostych poleceń („daj”, „weź” „popatrz”).

4. Rozszerzanie słownika biernego i czynnego zgodnie z obszarem poznawczym (według schematu: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przyimek)

5. Ćwiczenia w rozumieniu wypowiedzi (poleceń) złożonych

6. Wywoływanie i wzmacnianie wokalizacji

7. Modyfikacja oddychania:

- wydech torem nosowym

- różnicowanie faz oddechowych

- wydech długi-przerywany

- mocny wydech

8. Usprawnianie funkcji słuchowych

1.Metoda dezaprobaty społecznej- zwracanie się bezpośrednio do dziecka, w konkretnej sytuacji, z głośnym i stanowczym „Nie”, „Nie wolno”

1. Zwracanie się do dziecka zawsze po imieniu, w sytuacjach zabawy swobodnej, podczas zajęć, podczas zabaw ruchowych.

2. Odnajdywanie siebie na zdjęciach, mówienie o sobie po imieniu, z jednoczesnym użyciem zaimka „ja”.

3. Zabawy przy muzyce, z piosenkami „Mało nas” „Chodź do mnie”…itp.

1. W zajęciach grupowych, podczas ćwiczeń samoobsługowych, w kontekście sytuacyjnym, bądź poprzez stwarzanie kontekstu sytuacyjnego:

- z pomocą fizyczną;

- poparte gestem;

- poprzez naśladownictwo („zrób tak jak ja”);

- instruktaż słowny nie poparty gestem.

2. Podczas zabaw ruchowych, plastycznych i tematycznych

1.Rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów konkretnych, na obrazku, określanie ich cech, ich liczebności, nazywanie czynności wykonywanych w konkretnej sytuacji oraz na zdjęciu.

1. Rozumienie tekstu bajki, opowiadania, historyjki:

- odpowiedzi na pytania

- wskazywanie obrazków,

- układanie obrazków w kolejności,

2. Opis obrazka

3. Praca z piosenką, ilustrowanie ruchem, gestem treści piosenki.

1. Wywoływanie wokalizacji poprzez:

- fizyczne pobudzanie, np.: łaskotanie.

- zabawy w wodzie,

- zabawy muzyczno-rytmiczne,

- słuchanie piosenek

- wykorzystanie sytuacji deprywacji (np. przy posiłku, gdy chce pić) i bezpośrednie wzmacnianie reakcji głosowych nagrodą (jedzenie, pochwała)

2. Naśladowanie dźwięków wydawanych przez dziecko wg instruktażu logopedy.

3. Naśladowanie prostych ruchów w obrębie twarzy (wg ścisłej instrukcji logopedy):

- ruchy warg

- ruchy języka,

- ruchy żuchwy

1. Chuchanie na zamarznięte ręce.

2. Zdmuchiwanie skrawków papieru, piórek z powierzchni gładkiej i chropowatej.

3. Dmuchanie na płomień świeczki.

4. Wykorzystanie zabawek grających: gwizdki, trąbki.

1. Uświadamianie dziecku istnienie dźwięku:

- poprzez kierowanie dziecka w kierunku źródła dźwięku.

- poszukiwanie źródła dźwięku

- odszukiwanie ukrytej zabawki grającej, płaczącej lalki i inne.

3. Różnicowanie dźwięków ze względu:

- na natężenie dźwięku, głośność,

Długość trwania

4. Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów w oparciu o materiał tematyczny (np.: gospodarstwo wiejskie- głosy zwierząt, odgłosy domu, ulicy).

SAMOOBSŁUGA

1.Mycie i osuszanie twarzy i rąk, mycie zębów.

2. Spożywanie posiłków

3. Ubieranie i rozbieranie się.

4. Poczucie ładu i porządku.

5. Znajomość swojego znaczka.

1. Ćwiczenia kształtujące umiejętność mycia ...