Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM TERAPII INDYWIDUALNEJ
Imię i nazwisko................................................................................................................
Data urodzenia................................................................................................................
Data rozpoczęcia terapii..................................................................................................
SFERA
ZADANIE
REALIZACJA
UWAGI
KOMUNIKOWANIE SIĘ Z OTOCZENIEM
1.Kształtowanie reakcji na zakaz.
2. Kształtowanie reakcji na własne imię.
3. Rozumienie prostych poleceń („daj”, „weź” „popatrz”).
4. Rozszerzanie słownika biernego i czynnego zgodnie z obszarem poznawczym (według schematu: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przyimek)
5. Ćwiczenia w rozumieniu wypowiedzi (poleceń) złożonych
6. Wywoływanie i wzmacnianie wokalizacji
7. Modyfikacja oddychania:
- wydech torem nosowym
- różnicowanie faz oddechowych
- wydech długi-przerywany
- mocny wydech
8. Usprawnianie funkcji słuchowych
1.Metoda dezaprobaty społecznej- zwracanie się bezpośrednio do dziecka, w konkretnej sytuacji, z głośnym i stanowczym „Nie”, „Nie wolno”
1. Zwracanie się do dziecka zawsze po imieniu, w sytuacjach zabawy swobodnej, podczas zajęć, podczas zabaw ruchowych.
2. Odnajdywanie siebie na zdjęciach, mówienie o sobie po imieniu, z jednoczesnym użyciem zaimka „ja”.
3. Zabawy przy muzyce, z piosenkami „Mało nas” „Chodź do mnie”…itp.
1. W zajęciach grupowych, podczas ćwiczeń samoobsługowych, w kontekście sytuacyjnym, bądź poprzez stwarzanie kontekstu sytuacyjnego:
- z pomocą fizyczną;
- poparte gestem;
- poprzez naśladownictwo („zrób tak jak ja”);
- instruktaż słowny nie poparty gestem.
2. Podczas zabaw ruchowych, plastycznych i tematycznych
1.Rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów konkretnych, na obrazku, określanie ich cech, ich liczebności, nazywanie czynności wykonywanych w konkretnej sytuacji oraz na zdjęciu.
1. Rozumienie tekstu bajki, opowiadania, historyjki:
- odpowiedzi na pytania
- wskazywanie obrazków,
- układanie obrazków w kolejności,
2. Opis obrazka
3. Praca z piosenką, ilustrowanie ruchem, gestem treści piosenki.
1. Wywoływanie wokalizacji poprzez:
- fizyczne pobudzanie, np.: łaskotanie.
- zabawy w wodzie,
- zabawy muzyczno-rytmiczne,
- słuchanie piosenek
- wykorzystanie sytuacji deprywacji (np. przy posiłku, gdy chce pić) i bezpośrednie wzmacnianie reakcji głosowych nagrodą (jedzenie, pochwała)
2. Naśladowanie dźwięków wydawanych przez dziecko wg instruktażu logopedy.
3. Naśladowanie prostych ruchów w obrębie twarzy (wg ścisłej instrukcji logopedy):
- ruchy warg
- ruchy języka,
- ruchy żuchwy
1. Chuchanie na zamarznięte ręce.
2. Zdmuchiwanie skrawków papieru, piórek z powierzchni gładkiej i chropowatej.
3. Dmuchanie na płomień świeczki.
4. Wykorzystanie zabawek grających: gwizdki, trąbki.
1. Uświadamianie dziecku istnienie dźwięku:
- poprzez kierowanie dziecka w kierunku źródła dźwięku.
- poszukiwanie źródła dźwięku
- odszukiwanie ukrytej zabawki grającej, płaczącej lalki i inne.
3. Różnicowanie dźwięków ze względu:
- na natężenie dźwięku, głośność,
Długość trwania
4. Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów w oparciu o materiał tematyczny (np.: gospodarstwo wiejskie- głosy zwierząt, odgłosy domu, ulicy).
SAMOOBSŁUGA
1.Mycie i osuszanie twarzy i rąk, mycie zębów.
2. Spożywanie posiłków
3. Ubieranie i rozbieranie się.
4. Poczucie ładu i porządku.
5. Znajomość swojego znaczka.
1. Ćwiczenia kształtujące umiejętność mycia ...