Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt edukacyjny „Tydzień Języka Polskiego”
w Zespole Szkół im. Wojska Polskiego w Wysokiej
Projekt obejmuje akcję propagowania języka ojczystego oraz ogólnoszkolne działania wychowawczo-profilaktyczne promujące świadome posługiwanie się poprawną, piękną polszczyzną w życiu codziennym.
Cele:
✓ Propagowanie kultury języka wśród młodzieży,
✓ Budzenie w uczniach świadomej dbałości o czystość i poprawność ojczystej mowy,
✓ Wdrażanie zasad poprawnego wysławiania się i szacunku dla uczuć innych,
✓ Pobudzanie uczniów do twórczego myślenia,
✓ Wzmacnianie wiary uczniów we własne siły i budowanie poczucia własnej wartości,
✓ Wzbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej uczniów,
✓ Promowanie uczniów uzdolnionych polonistycznie i stwarzanie im możliwości zaprezentowania posiadanych umiejętności i pasji,
✓ Promowanie szkoły w środowisku lokalnym ,
✓ Ukierunkowanie i rozbudzanie w młodzieży ambicji i woli szlachetnej rywalizacji ,
✓ Wzmacnianie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej i chęci współdziałania w grupie,
✓ Zapobieganie werbalnej agresji uczniów,
✓ Propagowanie kultury słowa i pożądanych zachowań w codziennych sytuacjach („dzień dobry”, „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję” itp.).
Przeznaczenie projektu:
Projekt angażuje wszystkich uczniów Zespołu Szkół.
Ma charakter interdyscyplinarny. Realizowany na lekcjach różnych przedmiotów, w trakcie różnych działań poza zajęciami i w czasie wolnym uczniów.
Czas realizacji projektu: dwa tygodnie.
1. Projekt realizowany jest przez okres dwóch tygodni:
Pierwszy tydzień: przydział zadań nauczycielom i uczniom, przygotowanie (06-10.05.2013r.)
Drugi tydzień: realizacja zadań, udział w imprezach Tygodnia Języka Polskiego (13-17.05.2013r.).
2. Każdy dzień Tygodnia przebiega pod innym hasłem i koncentruje się wokół innego zagadnienia:
PONIEDZIAŁEK – Corrida, czyli walka z bykami!
WTOREK - „Brzydkie słowa idą w las, poprawnej polszczyzny czas”
ŚRODA – Z polszczyzną za pan brat
CZWARTEK - Kto czyta, żyje wielokrotnie
PIĄTEK – Pięknie piszę.
3. Uczniowie samodzielnie i grupowo przygotowują się i wykonują poszczególne zadania. Określono zadania dla grup wiekowych (oddziałów):
Klasy I-III
Konkurs plastyczny
Klasy IV-VI:
Konkurs na opowiadanie.
Klasy I-III gimnazjum:
„Tacy właśnie jesteśmy”
oraz
„Pióra w dłoń”
4. Opis konkursów:
• Corrida, czyli walka z bykami – konkurs ortograficzny o tytuł Szkolnego Mistrza Ortografii.
Uczniowie piszą dyktando, wyłaniające Mistrza.
• „Brzydkie słowa idą w las, poprawnej polszczyzny czas” - wypowiadamy wojnę wulgaryzmom – plakat z hasłem.
Każda klasa przygotowuje plakat na brystolu. Wszystkie prace zostaną wyeksponowane na drzwiach do każdej sali, a następnie ocenione i nagrodzone.
• Z polszczyzną za pan brat – konkurs o miano Klasowego Mistrza Języka Polskiego.
Uczniowie piszą test, wyłaniający Mistrza.
• Kto czyta - żyje wielokrotnie
Reprezentanci poszczególnych klas (po dwóch z każdej klasy), udadzą się do zerówki, gdzie popiszą się swoimi umiejętnościami czytelniczymi.
• Nasza ulubiona lektura – dekoracja klasy.
Każda klasa dekoruje swoją salę lekcyjną motywami z swojej ulubionej lektury. Dekoracje zostaną ocenione i nagrodzone ...