Dodaj publikację
Autor
Karolina Woźniak
Data publikacji
2013-07-08
Średnia ocena
5,00
Pobrań
334

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian obejmujący wiedzę z zakresu fonetyki: - właściwości głosek - upodobnienia wewnątrzwyrazowe - upodobnienia międzywyrazowe 
 Pobierz (doc, 29,0 KB)

Podgląd treści


SPRAWDZIAN Z ZAKRESU FONETYKI – KLASA III

1. Określ cechy następujących głosek:

ę - ………………………………………………………………….
b - ………………………………………………………………….
ć- …………………………………………………………………..

2. Wskaż liczbę liter i głosek w wyrazach, zapisz głoski i litery:

mieszkać - ……………………………………………………………………………………………..
piaszczysty - …………………………………………………………………………………………..

3. W podanych wyrazach i wyrażeniach wskaż procesy fonetyczne, zaznacz strzałką kierunek zmian oraz nazwij proces (wytłumacz, która głoska wpływa na którą i w jaki sposób):

grudziądzki - …………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….

liczba – …………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………….

probówka – ………………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………………………………….

obiad – …………………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………………………….

wykonawca – …………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….

także – ……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………

podwykonawstwo – ………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….

sędziowski - ……………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………………………

grot żelazny – ...…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………….

kot Bolka – …..…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………….

mieszając zupę – …………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….

4. Przeczytaj podany tekst i odszukaj w nim wyrazy lub wyrażenia, w których zachodzą znane Ci procesy fonetyczne. Wypisz te wyrazy poniżej, nad wyrazem (wyrazami) zaznacz strzałką kierunek procesu, w nawiasie kwadratowym zapisz wymowę i nazwij zjawiska:

Patrząc na małych chłopców biegających za piłką, odczuł nagle potrzebę zagrania w sąsiedzkiej drużynie futbolowej. Nie myśląc zbyt długo pobiegł do domu i, odnalazłszy swoje stare trampki, jak błyskawica popędził na osiedlowe boisko.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….................