Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zespół Szkół nr 1 im. św. Rafała Kalinowskiego w Krakowie
PLAN PRACY WYCHOWAWCY KLASOWEGO W KLASIE I TECHNIKUM KOMUNIKACYJNEGO NR 25
Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.
Janusz Korczak
Cel opracowania planu pracy wychowawczej:
Celem ogólnym opracowania planu wychowania jest rozwój osobowy ucznia, postrzeganie go w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, konkretnych praw i obowiązków. Nauczyciel, w tym wychowawca, powinien wspomagać w każdej działalności edukacyjnej rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach – intelektualnym, społecznym, psychicznym, estetycznym, moralnym, duchowym, zdrowotnym. Narzędziem tego rozwoju winny się stać wszystkie zajęcia edukacyjne, a nie tylko godzina wychowawcza, jak również sama postawa wychowawcy.
Zadania w planie pracy wychowawczej:
➢ Integracja zespołu klasowego/ organizacja pracy
➢ Młodzież współgospodarzem szkoły
➢ Wychowanie przez kulturę
➢ Tradycje klasy
➢ Troska o właściwy stosunek ucznia do nauki
➢ Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych
➢ Wychowanie dla przyszłości
➢ Współpraca z Rodzicami
➢ Uwrażliwianie na życie i postać patrona szkoły św. Rafała Kalinowskiego
Integracja zespołu klasowego/ organizacja pracy
• Przedstawienie planu pracy na bieżący rok szkolny 2012/2013
• Wybór samorządu klasowego
• Określenie zasad współpracy wychowawcy z uczniami- kontrakt
• Zapoznanie uczniów z wychowawcą, oswojenie się i akceptacja zainteresowań i potrzeb innych niż własne
• Prawa i obowiązki ucznia – zapoznanie z zapisami Statutu Zespołu Szkół
• Zapoznanie z zapisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
• Planowanie imprez oraz wycieczek szkolnych
Młodzież współgospodarzem szkoły:
• Zapoznanie z harmonogramem roku szkolnego oraz planem ważniejszych wydarzeń
• Udział samorządu klasowego w pracach samorządu szkolnego
• Udział uczniów w organizowaniu imprez wewnątrzklasowych oraz uroczystości szkolnych
• Wspólne ustalanie - uczniowie-wychowawca – tematyki godzin wychowawczych
• Przygotowywanie przez uczniów lekcji wychowawczych na wybrane tematy
• Zaangażowanie uczniów w pracach na rzecz szkoły; pomoc uczniów i ich wsparcie w utrzymaniu w szkole ładu i porządku
• Udział uczniów przy podejmowaniu decyzji w prawie nagród i wyróżnień oraz przy wystawianiu ocen z zachowania
Wychowanie przez kulturę:
• Poszanowanie wzajemnej odmienności w zróżnicowanej jednostce klasowej
• Kształtowanie kulturalnego zachowania się uczniów w różnych sytuacjach
• Dbałość o wysoką kulturę języka uczniów
• Dbałość o estetykę ubioru oraz poszanowanie mienia szkolnego
• Dbałość o mundur – kształtowanie postaw patriotycznych
• Kształtowanie solidarności klasowej
• Udział uczniów w spektaklach teatralnych oraz kinowych
• Zaangażowanie uczniów w klasowych oraz szkolnych uroczystościach
Tradycje klasy:
• Organizacja i przeprowadzenie klasowych imprez – ognisko/Dzień Chłopaka/ mikołajki klasowe/ wieczór wigilijny/ Dzień Kobiet
•Wyjścia klasowe – kino, teatr, wycieczki tematyczne i przedmiotowe
• Udział w uroczystościach szkolnych - Europejski Dzień Języków/ Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka i środowiskowych
• Działanie w wolontariacie – współpraca z krakowskim ...