Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
lidka1000, 2013-07-17, ocena:
Scenariusz ciekawy, a scenki bardziej przyciągną uwagę ucznia niż niezrozumiałe treści patetycznych wierszy.Dziękuję i pozdrawiam.
Scenariusz akademii z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja
rok szkolny 2012/13
Miejsce: sala gimnastyczna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Sławkowie. Napis Konstytucja 3 Maja, flaga państwowa, kwiaty z papieru w kolorze biało-czerwonym, plakaty wykonane metodą projektu przez uczniów poszczególnych klas 0-6, pt. Jestem Polakiem - jestem patriotą.
(czas trwania ok.20 min).
CZĘŚĆ OFICJALNA
Prowadzący MGP
Proszę o powstanie.
Baczność!
Poczet sztandarowy wprowadzić!
(wprowadzenie pocztu sztandarowego)
Do hymnu! Baczność!
(odśpiewanie hymnu szkoły)
Po hymnie – spocznij!
Narrator MGP: Dzisiejsza akademia poświęcona jest kolejnej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja – pierwszej konstytucji uchwalonej w Europie a drugiej na świecie. Na pamiątkę tego wydarzenia 3 maja ustanowiono w Polsce świętem narodowym.
Na dzisiejszej akademii obejrzycie cztery scenki, których zdaniem jest ukazać wam polski patriotyzm na przestrzeni dwóch wieków, od uchwalenia konstytucji 3 Maja, przez okres zaborów, wojny aż po czasy współczesne. Mam nadzieję, że zrozumienie sens przedstawionych scenek, ukazujących polskość.
scenka 1: Sejm Wielki, dwaj posłowie i król
poseł1: Jakiego szlachetnego i wielkiego dał nam Bóg króla.
poseł2: Tak, cześć mu i chwała! Wiwat król, wiwat król nasz!
poseł1: Nasz król jest bardzo postępowym władcą a jego rządy to lata rozkwitu i oświecenia. W Rzeczpospolitej tworzyło wielu myślicieli i ludzi sztuki. Dzięki niemu mamy w naszej Rzeczypospolitej postępową uchwałę. Pierwszą w Europie.
poseł2: Gwarantuje ona równość stanów, wolność od magnatów, zniesienie liberum veto, konfederację i wolną elekcję.
poseł1: Dobrze, że nasz król podpisał konstytucję, popatrz tłumy warszawiaków z radości wychodzą na ulice.
(W tle piosenka Witaj majowa jutrzenko)
scenka 2: II połowa XIX wieku, szkoła polska w zaborze rosyjskim:
Uczeń 1: Dlaczego mam zostać po lekcji w kozie? Przecież nie zrobiłem nic złego.
Nauczyciel: Zrobiłeś, już nie pamiętasz jak cię spotkałem, gdy czytałeś potajemnie książkę w języku polskim.
Uczeń: Ale ...
Nauczyciel: Jakie ale! W dodatku były to utwory Adama Mickiewicza! To poezja patriotyczna! A wiesz, że to niedozwolone w szkole. Zgodnie z polityką władz zaborczych uczniowie w szkole muszą mówić w języku rosyjskim. Nie wolno używać języka polskiego! Dlatego przez cały tydzień będziesz zostawał po lekcjach w kozie i czytał utwory rosyjskich poetów w języku rosyjskim. Zrozumiałe!?
Uczeń: Dobrze, panie psorze.
(W tle fragment utworu F. Chopina)
scenka 3: II wojna światowa, dwaj uczniowie:
uczeń 1: Słyszałeś Staszek, że powstańcy szykują jakąś akcję na Niemców w najbliższych dniach?
Staszek: Tak, słyszałem. Wiesz co, chciałem ci powiedzieć, że przystąpiłem do powstańców.
Uczeń: A szkoła, dom, mama...
Staszek: Musiałem Marynia to zrobić, po prostu ...