Dodaj publikację
Autor
Marcin Rosiński
Data publikacji
2013-07-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
71

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł poruszający problematykę auksologii oraz metod badania rozwoju i sprawności fizycznej. Podjęta została także tematyka zmienności wybranych cech motorycznych u dziewcząt.
 Pobierz (pdf, 99,5 KB)

Podgląd treści

Teoretyczne aspekty diagnozowania rozwoju

i sprawności fizycznej

1.1. Diagnoza auksologiczna w wychowaniu fizycznym

Auksologia jest dyscypliną, która powstała na początku XX wieku. Jako pierwszy

sformułowania tego użył P. Godin w 1903 roku w swojej pracy pod tytułem Poszukiwania

antropometryczne nad wzrastaniem poszczególnych części ciała. Termin ten pojawił się także

w dziele Metoda auksologiczna, w pozycji tej Godin zdefiniował jedno z najważniejszych

pojęć w auksologii, mianowicie pojecie wieku biologicznego.

Diagnozowanie auksologiczne ma na celu przede wszystkim:
• wczesne działania interwencyjne,
• badanie dzieci z grup ryzyka zawodowego, środowiskowego, ekologicznego,

w badaniach przesiewowych (diagnoza wstępna)

• dokonywanie bilansu zdrowia (tzw. pogłębiona diagnoza auksologiczna),
• pełni ważną funkcje w medycznych działaniach interwencyjnych (auksologia

kliniczna).

Celem diagnostyki auksologicznej w ogólniejszym znaczeniu jest monitorowanie

rozwoju, który ma określić prawidłowości przebiegu procesów rozwojowych i ocenę

adaptacji

rozwijającego

się

ustroju

do

warunków

środowiska,

w którym żyje i funkcjonuje.

Znając przebieg procesów rozwojowych dzieci i młodzieży, a także prawa rządzące

i czynniki wpływające na te procesy, współczesna medycyna jest w stanie roztoczyć

racjonalną opiekę nad dziećmi i młodzieżą.

Aktualnie istnieje tendencja do łączenia auksologii z nową filozofia zdrowia

i problematyką edukacyjną. Podkreśla się potrzebę znajomości tej problematyki wśród

personelu medycznego, co jest zupełnie zrozumiałe; a także wśród pedagogów zajmujących

się wychowaniem zdrowotnym i wychowaniem fizycznym, w zakresie promocji zdrowia.

Wyniki badań diagnostycznych uznaje się za niezbędne nie tylko do oceny poziomu

i

rozwoju
stanu
i do prognozowania1.

zdrowia,

ale

dla

poradnictwa

sportowego,

zawodowego

W procesie dydaktyczno wychowawczym, nauczyciel wychowania fizycznego celowo

kieruje swoimi poczynaniami, które polegają na

racjonalnym doborze środków

i metod oraz na adekwatnym stosowaniu obciążeń do rozwoju psychofizycznego

wychowanków. Indukuje to konieczność stałego monitorowania rozwoju fizycznego oraz
sprawności fizycznej uczniów2.

Diagnoza stawiana przez nauczyciela wychowania fizycznego jest szczególną

odmianą

diagnozy

pedagogicznej. W wychowaniu

fizycznym

diagnoza

jest

wielopoziomowym procesem obejmującym sferę: medyczną, psychologiczną, socjologiczną,

prawną, obejmującą właściwą organizację procesu dydaktyczno – wychowawczego.

Diagnoza ta ma także dać wiedzę niezbędną do zorganizowania oddziaływań o charakterze

wyrównawczym, zgodnie z podstawą programową, w ramach zajęć szkolnych.

Ze względu na znaczne dysproporcje w rozwoju psychofizycznym uczniów stosować

należy diagnozę

rozszerzoną, która obejmuje

rozwój w aspekcie genetycznym

i środowiskowym.

Aby proces wychowania fizycznego był efektywny i prawidłowo zorganizowany,

diagnozujący powinien znać stan zdrowia uczniów, ich sprawność fizyczną, uzdolnienia

wrodzone,

środowisko

w

jakim

żyją,

rozwój

fizyczny,

budowę

i postawę ciała, a także stopień odżywienia. Efektem diagnozowania w wychowaniu

fizycznym jest informacja zwrotna dla nauczyciela o dysharmoniach rozwojowych.

Informacja ta ma z kolei inspirować do poszukiwania sposobów postępowania ...