Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Celem każdego wychowawcy powinno być zintegrowanie klasy i sprawienie, żeby się polubili, szanowali i umieli pracować jako grupa.
Z tego właśnie powodu, bardzo często na godzinach wychowawczych stosuję różnego rodzaju gry i zabawy integracyjne, zarówno w klasie, jak i na świeżym powietrzu.
Scenariusz przykładowej godziny wychowawczej z wykorzystaniem zabaw integracyjnych
Klasa: I gimnazjum
Temat: „Jacy jesteśmy? Ja jako jednostka i część zespołu”
Cele: zapoznanie nowych uczniów, przełamanie pierwszych lodów, zintegrowanie zespołu klasowego
Czas trwania zajęć: 45 minut
Zadanie 1
„Mam na imię…”
Rozpoczynając naukę w nowej klasie czy szkole często trafiamy do zupełnie innego niż do tej pory środowiska, celem tego zadania jest wzajemne poznanie swoich imion.
Stajemy w okręgu. Każdy z uczniów musi na głos powiedzieć swoje imię, poprzedzone przymiotnikiem rozpoczynającym się na tą samą literkę, co imię ucznia. Przymiotnik może oddawać charakter dziecka lub może być zabawny ale też abstrakcyjny, np. inteligentna Iwona, apetyczna Asia, ażurowy Amadeusz. Każda następna osoba w okręgu oprócz swojego imienia musi podać imiona i przymiotniki swoich poprzedników.
Zadanie 2 (potrzebne będą kartki kolorowego papieru i długopisy)
„Autoreklama”
Uczniowie siadają w ławkach i piszą na kartkach papieru „ogłoszenie” na swój temat (ale nie mogą pisać swoich imion). Powinni krótko scharakteryzować siebie, podając najważniejsze ich zdaniem informacje-co lubią robić w wolnym czasie, czym się interesują, jakie są wiodące cechy ich charakteru. Gdy skończą, wychowawca zbiera kartki i czyta je na głos. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, o kim jest mowa. Dzięki temu ćwiczeniu uczniowie lepiej się poznają i dowiadują się o sobie ciekawych informacji. Uczniowie uczą się też tego, że nie powinno się nikogo osądzać ani szufladkować po pierwszym spotkaniu.
Zadanie 3 (potrzebujemy karteczek w kilku egzemplarzach z napisami: MYDŁO, WODA, SZAMPON, SZCZOTKA, PASTA)
„Kąpiel”
Układamy krzesła w okręgu, dzieci zajmują miejsca. Każdy z uczniów otrzymuje karteczkę z napisanym wyrazem (karteczki muszą się powtarzać, czyli np. 3 osoby mają kartkę z napisem „mydło” , 4 osoby otrzymują kartkę z napisem „szampon” itd. )
Nauczyciel prowadzi zabawę. Gdy mówi „szczotka” , wszystkie osoby, które mają kartkę z tym napisem muszą wstać i zamienić się miejscami, nie wolno siadać na to samo krzesełko. Taka sama sytuacja powtarza się dla wszystkich pozostałych wyrazów.
Natomiast, gdy wychowawca mówi „Kąpiel!” wtedy wszyscy muszą wstać ze swoich krzesełek i zamienić się miejscami. Całość powtarzamy kilkakrotnie. Wszystko odbywa się dosyć szybko i jest podczas tej zabawy mnóstwo śmiechu. Aby utrudnić zadanie, można co kilka rundek zabrać jedno krzesło.
Zadanie 4
„Domino”
Wychowawca staje na środku klasy ...