Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Niemczyk
Data publikacji
2013-08-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
116

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Trudności związane z praca analizatorów.
 Pobierz (docx, 25,5 KB)

Podgląd treści

Trudności związane z zaburzeniami analizatora wzrokowego

Analizator wzrokowy ma bardzo istotne znaczenie w nabywaniu umiejętności pisania i czytania. Postrzeganie wzrokowe zależy od prawidłowej budowy gałek ocznych, a także części receptorowej analizatora znajdującego się w mózgu. W następstwie wadliwej budowy gałki ocznej dziecko może cierpieć na: dalekowzroczność, krótkowzroczność, zez. Wady te można skorygować odpowiednimi okularami. Jednak najbardziej istotną przyczyną trudności dzieci w uczeniu się jest zaburzenie spostrzegania wzrokowego, jako następstwo deficytu korowej części analizatora wzrokowego.

Rozwój analizy i syntezy wzrokowej stanowi podstawę wzrokowego spostrzegania i ma ogromne znaczenie w zapamiętywaniu i odwzorowywaniu. Zaburzeniom fragmentarycznym w ośrodku wzrokowym towarzyszy osłabiona percepcja obrazów wzrokowych oraz nieadekwatne do rzeczywistości postrzeganie kształtów. Szczególne znaczenie mają te zaburzenia u dzieci rozpoczynających naukę w szkole ( czytanie i pisanie), której zasadniczą częścią jest właściwe rozpoznawanie znaków graficznych. Błędne ich utrwalenie i odzwierciedlenie sprawiają, że dziecko źle je odczytuje i odwzorowuje. Uczeń rozumie znaczenie liter i cyfr jako symbolu, ale wykazując wybiórcze zaburzenia funkcji spostrzegania wzrokowego nie potrafi poprawnie posługiwać się literą i cyfrą jako znakiem graficznym.

Trudności związane z zaburzeniem analizatora wzrokowego mogą dotyczyć:

mylenie liter o podobnych optycznie kształtach (np. a-o, m-n, l-t, e-c, h-k, C-G),

mylenie liter różniących się położeniem w stosunku do osi poziomej i pionowej (np. n-u, p-g, b-d, w-m),

przestawianie liter, sylab, wyrazów,

opuszczanie liter, sylab, wyrazów, wierszy, przekręcanie końcówek wyrazów, "zgadywanie", gubienie się w tekście,

tempo czytania dziecka jest wolne, spowodowane zbyt długim koncentrowaniem się na rozpoznawaniu kształtów liter lub wyrazów podobnych, szybko następuje niechęć do czytania i zmęczenie. Koncentracja na technicznej stronie czytania, utrudnia rozumienie treści. Czytanie nierytmiczne, długo utrzymuje się technika literowania.

w wyniku trudności identyfikacji przedmiotów na obrazkach - opis obrazka jest ubogi, ponieważ dziecko zauważa małą liczbę szczegółów,

pisanie - trudności z zapamiętaniem kształtu liter, mylenie liter o podobnym kształcie, pomijanie drobnych elementów graficznych liter (kropek, ogonków, kresek), opuszczanie liter lub cząstek wyrazów

niewłaściwe rozplanowanie graficzne wyrazów w stosunku do stronicy zeszytu, - nieodpowiedni wybór linijek,

mylenie kierunku zapisu (pismo zwierciadlane, pisanie od strony prawej ku lewej,)

różnicowania znaków graficznych i prawidłowego ich utrwalania,

opuszczanie drobnych znaków graficznych i interpunkcyjnych,

wzrokowego zapamiętywania obrazów graficznych wyrazów,

orientacji w kierunkowym aspekcie pisma i jego prawidłowym rozmieszczaniu.

mieszanie struktur graficznych, gdy różnice między nimi są małe (np. dom - dam),

zapominanie niektórych dużych liter (szczególnie L, Ł, W, F),

błędy ortograficzne (gorsza pamięć wzrokowa wpływa na trudności w zapamiętywaniu obrazu graficznego),

Trudności w innych przedmiotach szkolnych jako skutek zaburzeń funkcjonowania analizatora wzrokowego :

geometria - kłopoty ze ...