Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Niemczyk
Data publikacji
2013-08-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
195

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dysleksja.
 Pobierz (doc, 48,5 KB)

Podgląd treści


Objawy dysleksji

Dysleksję rozwojową można zdiagnozować dopiero pod koniec klasy III, czyli około dziewiątego roku życia. Jednak można zaobserwować pewne objawy, które sygnalizują możliwość wystąpienia w przyszłości specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Dzieci z poniższymi objawami zalicza się do tzw. grupy ryzyka dysleksji, gdyż bardzo często są to pierwsze sygnały nadchodzących trudności:
- dziecko raczkuje bardzo krótko, lub nie raczkuje wcale, czasem raczkuje
w nietypowy sposób np. posuwa się na pleckach lub brzuszku,
- ma duże trudności z utrzymaniem równowagi, niezdarność ruchów, niechęć do zabaw ruchowych,
- chodzić zaczyna późno,
- ma problemy z bieganiem,
- opóźniony jest rozwój mowy – dziecko nie wypowiada pierwszych słów
w pierwszym roku życia, prostych zdań w wieku dwóch lat, dłuższych, bardziej złożonych wypowiedzi w wieku trzech lat, mowa niewyraźna, niezrozumiała dla otoczenia;
- małą sprawność motoryki małej: niechęć w używanie widelca, nożyczek zapinaniu guzików, sznurowania butów,
- słaba koordynacja wzrokowo–ruchowa, dziecku sprawia trudność budowanie
z klocków, niechętnie bawi się klockami, puzzlami, nie umie układać układanek według wzoru, tworzy tylko własne kompozycje, niechętnie rysuje,
- opóźniony rozwój lateralizacji – dziecko używa na zmianę raz jednej a raz drugiej ręki, ma trudności w określeniu stron: lewa – prawa,
- zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej, trudności z rysowaniem figur, odtwarzaniem figur geometrycznych, rysowaniem szlaczków;
- zaburzenia analizy i syntezy wyrazów;
- ma trudności w różnicowaniu głosek podobnych dźwiękowych;
ma problemy z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek, oraz miesięcy,
- ma trudności z wymową, wadliwa wymowa;
- przy pierwszych próbach czytania przekręca wyrazy, wolne tempo czytania;
- słabe rozumienie tekstu;
- przy pierwszych próbach pisania – niestaranne, brzydkie pismo, popełnianie błędów przy przepisywaniu, mylenie liter, opuszczanie liter, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter.

Wiek przedszkolny

- dziecko jest niezdarne w ruchach, często się przewraca, ma problemy z nauką jazdy na rowerze,
- nie lubi samo się ubierać, sprawia mu to ogromną trudność,
- ma problemy z zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł,
- nie lubi rysować, jego rysunki są schematyczne, bardziej woli kolorować kolorowanki,
- rysunki są często niestaranne, kartki są pozaginane, poplamione,
- źle trzyma narzędzie pisarskie, posiada zbyt silny lub zbyt słaby nacisk,
- nie lubi budować z klocków, układać układanek,
- unika czynności wymagających manipulacji np. nawlekania korali, przebierania ziarenek, lepienia,
- w dalszym ciągu opóźniony jest rozwój mowy, dziecko nieprawidłowo artykułuje głoski, ma wadę wymowy,
- problem sprawia mu zapamiętanie nazw przedmiotów, dlatego dziecko mówi we własnym języku,
- trudność sprawia mu wypowiadanie trudniejszych, dłuższych wyrazów, zdarza się, że je przekręca, np. Dorokta zamiast Dorotka,
- ma trudności z wystukiwaniem prostych rytmów,
- dziecko jest nadmiernie ruchliwe, wpada na różne przedmioty,
- ma problem z podskakiwaniem ...