Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
|CYKL LEKCJI POŚWIĘCONYCH FILMOWI „CHŁOPIEC W PASIASTEJ PIŻAMIE” |
|PROPOZYCJA DLA KLASY II GIMNAZJUM |
|LEKCJA 1. |
|Temat: „Miarą dzieciństwa są dźwięki, zapachy i widoki, dopóki nie nadejdzie mroczna epoka rozsądku.” Problem holokaustu w filmie |
|„Chłopiec w pasiastej piżamie”. |
| |
|CELE LEKCJI: |
|Uczeń: |
|poznaje pojęcie „holokaust”; |
|charakteryzuje drugoplanowych bohaterów filmu; |
|podejmuje dyskusję na temat problematyki poruszanej w filmie; |
|samodzielnie wypowiada się na temat zakończenia filmu; |
|redaguje spójną notatkę; |
|METODY PRACY: |
|metoda problemowa; |
|pogadanka; |
|dyskusja; |
|FORMY: |
|praca zbiorowa; |
|praca jednostkowa; |
|POMOCE DYDAKTYCZNE: |
|film; |
| |
|PRZEBIEG LEKCJI: |
|Rozmowa na temat wrażeń po emisji filmu. |
|Rozmowa na temat holokaustu. lub prezentacja multimedialna na w/w temat |
|Wyraz holokaust oznacza „całopalenie” obecnie najpowszechniejszym znaczeniem tego słowa są prześladowania i zagłada prawie 6 milionów |
|Żydów przez władze III Rzeszy oraz jej sojuszników w okresie II wojny światowej. Część zamordowanych była arbitralnie uznana za Żydów |
|przez nazistów – byli to np. chrześcijanie lub bezwyznaniowcy, całkowicie zasymilowani i niemający nieraz od pokoleń żadnego kontaktu |
|z religią i kulturą żydowską. Naziści uznawali za Żyda osobę, w której rodzinie do trzeciego pokolenia wstecz była przynajmniej jedna |
|osoba pochodzenia żydowskiego. Było to, więc kryterium rasowe, a nie religijne lub kulturowe. |
|Rozmowa na temat zakończenia filmu. Czy uczniowie spodziewali się takiego zakończenia, czy było ono dla nich zaskoczeniem? |
|Scharakteryzowanie postaci – ojca, matki i siostry Bruna, a także Kursta. |
|ojciec – Ralf: żołnierz, oficer SS w słuzbie Hitlerowi, poważny, dystyngowany i dumny z awansu, zostaje mianowany komendantem obozu, |
|wraz z rodziną przenosi się na wieś, nienawidzi Żydów, wierzy w siłę i moc Hitlera, toleruje bicie więźniów, ogląda propagandowy film |
|o życiu w obozie, kiedy znika syn wpada w rozpacz, zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa, jakie czeka syna. |
|matka – Elsa – oddana żona i matka, gospodyni domowa, cieszy się z awansu męża, wydaje z tego powodu przyjęcie, nie zdaje sobie sprawy|
|z tego, czym do końca zajmuje się, z dystansem podchodzi do Pavla, jest nieufna, dziękuje mu za opiekę nad zraznionym kolanem syna, |
|jest zdruzgotana, gdy dowiaduje się prawdy o pracy męża i kurta, jest temu przeciwna, chce wyjechać, by chronić dzieci, nie podoba jej|
|się wpływ Kurta na córkę Gretel, pogardza mężem, kiedy dostrzega okrucieństwo oficerów i poruczników SS, kiedy znika syn, próbuje go |
|odnaleźć, kiedy dociera do niej, że syn nie żyje wpada w rozpacz i histerię. |
|siostra Gretel – 12 lat, na początku dziecinna, bawi się lalkami, zmienia się pod wpływem Kurta, staje się fanatyczną Hitlera, okleja |
|pokój plakatami, chodzi ubrana w uniform, uważa, że Żydzi powinni zniknąć ...