Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rozkład materiału nauczania z biologii dla klasy I gimnazjum
oparty na
„Programie nauczania Świat biologii
dla gimnazjum”
autorstwa Małgorzaty Liśkiewicz
|Dział |Numer |Wymagania konieczne |Wymagania podstawowe |Wymagania rozszerzające |Wymagania dopełniające |Wymagania wykraczające |
|programu |i temat lekcji |(ocena dopuszczająca) |(ocena dostateczna) |(ocena dobra) |(ocena bardzo dobra) |(ocena celująca) |
|1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |
|I. Podstawy |1.Organizacja pracy| |
|biologii |na lekcjach | |
| |biologii w klasie I|Uczeń |
| |– zapoznanie z PSO |• zna przedmiotowy system oceniania z biologii |
| |oraz przepisami |• zna przepisy BHP obowiązujące w klasopracowni biologicznej |
| |BHP. | |
| |2. Biologia |Uczeń |Uczeń |Uczeń |Uczeń |Uczeń |
| |– nauka |• wyjaśnia znaczenie pojęcia |• przedstawia podstawowe poziomy |• charakteryzuje wybrane dziedziny |• objaśnia zasadę stopniowego |• rozwija swoje |
| |o życiu |biologia |organizacji żywej materii |biologii |komplikowania się poziomów |zainteresowania |
| | |• wymienia dziedziny biologii | | |organizacji życia |przyrodnicze |
| |3. Źródła wiedzy |• wymienia źródła wiedzy biologicznej|• potrafi korzystać z poszczególnych |• posługuje się właściwymi źródłami |• wykorzystuje atlasy do |• biegle posługuje się właściwymi |
| |biologicznej |• wyjaśnia, do czego służą atlasy i |źródeł wiedzy |wiedzy biologicznej podczas |rozpoznawania pospolitych gatunków |źródłami wiedzy biologicznej |
| | |klucze |• rozróżnia próbę kontrolną |rozwiązywania problemów |organizmów |• rozwiązuje problemy nietypowe |
| | | |i badawczą | | |związane z rozpoznawaniem gatunków |
| | | | | | |organizmów |
| |4. Budowa |• podaje przykłady |• podaje różnice występujące |• omawia rolę struktur |• omawia współdziałanie |• planuje i wykonuje |
| |komórki |organizmów |między komórkami |komórkowych |poszczególnych struktur |doświadczenie wykazujące |
| | |jednokomórkowych |• sporządza preparat |• potrafi narysować schemat komórki |komórkowych |półprzepuszczalność błon |
| | |i wielokomórkowych |mikroskopowy i dokonuje |zwierzęcej i roślinnej |• wykazuje kluczową rolę |komórkowych oraz |
| | |• wymienia pierwiastki |jego obserwacji | |węgla dla istnienia życia |zjawisko plazmolizy |
| | |i związki chemiczne |• wykonuje rysunek | |• podaje kryteria podziału | |
| | |występujące w komórkach |preparatu oglądanego pod | |związków chemicznych | |
| | |• wymienia struktury |mikroskopem | | | |
| | |komórkowe | | | | |
| |5. Porównanie |• wymienia struktury budowy komórki |• wyjaśnia pojęcie komórczak |• wymienia struktury |• analizuje różnice między |• wymienia charakterystyczne związki |
| |różnych typów |roślinnej, zwierzęcej, grzyba i |• wymienia nazwy substancji |wspólne dla komórek |poszczególnymi typami komórek |chemiczne budujące ścianę komórkową |
| |komórek |bakterii |budujących ściany komórkowe grzybów |roślinnych, zwierzęcych | |komórek |
| | | |oraz roślin |i bakteryjnych | |roślinnych, bakteryjnych i komórek |
| | | | |• wymienia różnice | |grzybów |
| | | | |występujące między | | |
| | | | |komórkami roślinnymi, | | |
| | | | |zwierzęcymi i bakteryjnymi | | |
| |6. Budowa |• wyciąga wnioski dotyczące |• posługuje się mikroskopem |• rysuje obraz widziany pod |• potrafi zaplanować obserwację |• potrafi planować |
| |mikroskopu i zasady|komórkowej budowy organizmów na |• potrafi prowadzić obserwacje |mikroskopem |mikroskopową |nietypowe obserwacje mikroskopowe |
| |mikroskopowania. |podstawie obserwacji preparatów |mikroskopowe preparatów stałych |• porównuje budowę różnych komórek |• potrafi wykonać samodzielnie |•potrafi przeprowadzać obserwacje |
| | | | | |preparat mokry i dokonać jego |mikroskopowe |
| | | | | |obserwacji stosując się do zasad |o wysokim stopni trudności |
| | | | | |mikroskopowania | |
| | | | | | | |
| |7. Sposoby |• wymienia czynności |• wyjaśnia znaczenie |• wskazuje substraty |• wskazuje cechy wspólne |•określa warunki ...