Dodaj publikację
Autor
Iwona Kicińska
Data publikacji
2013-09-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
48

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rozkład materiału nauczania z biologii dla klasy II gimnazjum oparty na „Programie nauczania Świat biologii dla gimnazjum” autorstwa Małgorzaty Liśkiewicz. Realizacja materiału uwzględnionego w rozkładzie przewidziana jest na 58 jednostek lekcyjnych (2 godz/ tydzień). Rozkład uwzględnia wymagania na poszczególne oceny (plan wynikowy).
 Pobierz (doc, 217,5 KB)

Podgląd treści

Rozkład materiału nauczania z biologii dla klasy II gimnazjum
oparty na
„Programie nauczania Świat biologii
dla gimnazjum”
autorstwa Małgorzaty Liśkiewicz

|Dział programu |Numer i temat lekcji |Wymagania konieczne |Wymagania podstawowe (ocena |Wymagania rozszerzające |Wymagania dopełniające |Wymagania wykraczające (ocena |
|nauczania | |(ocena dopuszczająca) |dostateczna) |(ocena dobra) |(ocena bardzo dobra) |celująca) |
|1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |
|I.Hierar-chiczn|1. Poziomy organizacji |Uczeń: |Uczeń: |Uczeń: |Uczeń: |Uczeń: |
|a budowa |ciała człowieka |- wyjaśnia terminy: komórka, |- prowadzi obserwacje mikroskopowe |- wykazuje związek budowy tkanek z |- dowodzi hierarchicznej budowy|- wskazuje układy narządów |
|organizmu | |tkanka |tkanek |pełnionymi przez nie funkcjami |organizmu człowieka |pełniące funkcje nadrzędne |
|człowieka | |- wymienia rodzaje tkanek |- wykonuje i opisuje rysunki preparatów|- podaje przykłady współpracy między |- wykazuje konieczność |w stosunku do innych układów |
| | |- podaje przykłady narządów |tkanek oglądanych pod mikroskopem |poszczególnymi układami narządów |współpracy układów narządów |- wyjaśnia na przykładach, na |
| | |- wymienia układy narządów |- wymienia tkanki wchodzące w skład |- wymienia kolejne poziomy organizacji |budujących organizm |czym polega nadrzędna rola |
| | |budujące organizm człowieka |wybranych narządów |ciała człowieka |- przygotowuje mapę mentalną |układu nerwowego i hormonalnego|
| | | |- podaje funkcje poszczególnych układów|- definiuje organizm człowieka jako |dotyczącą hierarchicznej budowy|wobec innych układów narządów |
| | | |narządów budujących organizm człowieka |współpracujące ze sobą układy narządów |organizmu człowieka | |
| |2. Stan równowagi |- wyjaśnia termin homeostaza |- wymienia mechanizmy regulujące |- odczytuje z wyników badań |- uzasadnia konieczność |- objaśnia, na czym polega |
| |środowiska wewnętrznego |- omawia znaczenie homeostazy |homeostazę i określa ich rolę |laboratoryjnych krwi i moczu przykłady |współpracy układów narządów w |współpraca układów kontrolno- |
| |organizmu |dla przetrwania organizmów |w utrzymaniu homeostazy |parametrów zapewniających prawidłowe |utrzymaniu homeostazy |- koordynujących z układami |
| | |w środowisku |- podaje wybrane parametry krwi |funkcjonowanie organizmu człowieka |- omawia szczególną rolę |wykonawczymi |
| | |- podaje przykłady chorób |podlegające mechanizmom regulującym |- wskazuje odchylenia od normy |układów: nerwowego, | |
| | |będących wynikiem zaburzeń |(poziom glukozy, zawartość fibrynogenu)|parametrów krwi i moczu |hormonalnego i krwionośnego | |
| | |homeostazy |- korzystając ze schematu, wymienia |- przewiduje skutki odchyleń wybranych |w utrzymaniu homeostazy | |
| | | |narządy biorące udział w regulacji |parametrów krwi i moczu |- korzysta z różnych źródeł | |
| | | |temperatury ciała człowieka |- omawia mechanizm termoregulacji |informacji, aby podać inne niż | |
| | | | | |zamieszczone w podręczniku | |
| | | | | |przykłady stałych parametrów | |
| | | | | |wewnątrzustrojowych | |
|II. Odżywia-nie|3. Składniki pokarmu |- dokonuje podziału składników |- omawia budowę związków organicznych |- planuje i przeprowadza doświadczenie |- podaje właściwości węgla, z |- planuje i wykonuje |
| | |pokarmowych na organiczne |- wskazuje kryterium podziału białek na|wykrywające obecność skrobi w |których wynika jego obecność we|doświadczenia wykazujące |
| | |i nieorganiczne |pełno- i niepełnowartościowe |produktach spożywczych |wszystkich związkach |obecność białek, tłuszczów, |
| | |- określa rolę składników |- omawia znaczenie tzw. węglowodanów |- wyjaśnia termin związki egzogenne i |organicznych |wody i ...