Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI
Data:
Godzina:
Prowadząca:
Szkoła:
Klasa:
Krąg tematyczny: Aktywność obywatelska
Temat lekcji: Poznajemy formy życia publicznego – organizacje pozarządowe.
Cele ogólne:
Doskonalenie znajomości podstawowych kompetencji społeczeństwa obywatelskiego,
przedstawienie działalności organizacji pozarządowych oraz poznanie obszarów aktywności
społeczno-gospodarczej.
Cele szczegółowe:
Sfera poznawcza:
Uczeń:
C1 – zna, rozumie i stosuje pojęcia: „organizacja pozarządowa”; „organizacja pożytku
publicznego”; „wolontariat”,; „stowarzyszenie” i „fundacja”
potrafi wyjaśnić różnice pomiędzy obszarami aktywności społeczno-gospodarczej;
C2 - potrafi wymieniać różnice pomiędzy „stowarzyszeniem” a „fundacją”;
C3 – potrafi wymienić cechy wolontariusza;
C4 – zna zadania organizacji pożytku publicznego.
Utrwalane pojęcia i wiadomości:
Uczeń:
C5 - zna i rozumie pojęcia: życie publiczne. aktywność obywateli. społeczeństwo
obywatelskie. cnoty obywatelskie. patologie życia publicznego.
C6 - zna podmioty życia publicznego;
C7 – podaje przykłady współdziałania i konkurowania ze sobą podmiotów życia publicznego
C8 -wymienia cechy dobrego obywatela.
Cele wychowawcze:
1
a
n
o
r
t
S
C9 – kształtowanie kompetencji komunikacyjnych;
C10 – kształtowanie kompetencji społecznych;
C11 – kształtowanie postaw obywatelskich;
C12 - kształtowanie postaw etycznych;
C13 - zachęcanie do działalności na rzecz drugiego człowieka.
Metody i techniki:
- rozmowa nauczająca;
- burza mózgów;
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik – Wiedza o społeczeństwie 1, wydawnictwo OPERON;
multimedialna mapa myśli;
karta pracy – fragment ustawy Prawo o Stowarzyszeniach [Źródło: Dziennik Ustaw z
2001 roku, Nr 79, poz. 855; trzy zadania z treścią do tekstu].
Formy
organizacyjne
Organizacja
lekcji
Rozmowa
nauczająca
Burza mózgów
Burza mózgów
Burza mózgów
Burza mózgów
Przebieg zajęć
1) Powitanie, sprawdzenie obecności i podanie tematu lekcji
Temat: Poznajemy formy życia publicznego – organizacje
pozarządowe
Odsłuch fragmentu piosenki Marii Peszek „Wybacz Polsko”
2) Powtórka materiału z poprzedniej lekcji:
a) Co to znaczy „życie publiczne”?
Życie publiczne – relacje zachodzące między jednostką a
wszelkimi strukturami państwowymi i samorządowymi.
Uczestniczą w nim wszyscy obywatele, zarówno
indywidualnie, jak i poprzez udział w różnego typu
organizacjach.
b) Czy podmioty życia publicznego współpracują ze sobą czy
konkurują?
c) Jakie znasz formy uczestnictwa w życiu publicznym?
i)
zakładanie partii politycznych, związków zawodowych o
organizacji pozarządowych;
wyrażanie opinii przez petycje, protesty i wiece poparcia
ii)
iii) udział w wyborach.
d) Społeczeństwo obywatelskie co to jest?
Społeczeństwo obywatelskie to niezależna od administracji
państwowej sfera dobrowolnych stowarzyszeń, organizacji,
ruchów, przedsięwzięć, które służą realizacji wielorakich celów
wspólnych.
Cele
Uwagi
C5; C11;
C6;C11;
C7;C11;
C5;C11
2
a
n
o
r
t
S
e) Jakie znasz cechy społeczeństwa obywatelskiego:
- ugruntowane postawy demokratyczne
i)
ii) - aktywność obywatelska
iii) - organizacje społeczne
iv) - rozwinięte samorządy
v) - niezależne środki masowego przekazu
f)
Jakimi wartościami się kieruje? (dobrem państwa)
g) Wymień cnoty obywatelskie
uczciwość
prawdomówność
tolerancja
bezinteresowność ...