Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZYCH
DLA KLASY III
Treści kształcenia odnoszą się do edukacji polonistycznej i matematycznej, mają charakter wspierający. Celem ich wprowadzenia jest uzupełnienie poszczególnych partii materiału dodatkowymi ćwiczeniami, propedeutyczny (przygotowanie do klas następnych), stymulujący (pobudzenie rozwoju umysłowego i zwiększenie wiary we własne możliwości). Celem przewodnim zajęć jest usprawnienie mowy dzieci i zapobieganie trudnościom
w nauce związanym z czytaniem, pisaniem, liczeniem i wypowiadaniem się. Opracowany program realizowany będzie podczas zajęć odbywających się dwa razy w tygodniu po godzinie lekcyjnej.
Głównym celem jest diagnoza trudności i niepowodzeń szkolnych, usunięcie deficytów oraz wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach szkolnych.
Program zajęć w I semestrze
Cele, zadania, tematyka zajęć:
TREŚCI POLONISTYCZNE :
Ćwiczenia zmierzające do osiągnięcia płynności, wyrazistości i poprawności
w czytaniu, wzmożenie tempa;
Głośne i ciche czytanie ze zrozumieniem;
- Omawianie treści obrazków, dłuższe wypowiedzi na ich temat oraz historyjek obrazkowych;
Porządkowanie zdań w rozsypce zdaniowej jako przygotowania do układania spójnej wypowiedzi wielozdaniowej;
Ćwiczenia w kształtnym pisaniu, wyrabianie czujności ortograficznej;
Rozpoznawanie rzeczownika, czasownika i przymiotnika;
Określanie liczby, osoby, rodzaju i czasu czasownika;
Pisownia wyrazów z trudnościami „Ŝ”, „ó”, „rz”, „h” wymiennym i niewymiennym;
Ćwiczenia ułatwiające pisownię wyrazów ze spółgłoskami miękkimi;
Pisownia wyrazów wielką literą, z utratą dźwięczności;
Praktyczne stosowanie alfabetu.
TREŚCI MATEMATYCZNE
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 30;
Rozwiązywanie zadań tekstowych;
Rozwiązywanie równań;
Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100;
Mnożenie i dzielenie liczb jednocyfrowych w zakresie 30;
Porównywanie różnicowe;
Kolejność wykonywania działań;
Obliczenia pieniężne, zegarowe i kalendarzowe;
Praktyczne stosowanie przemienności i rozdzielności mnożenia względem dodawania i odejmowania.
Program zajęć w II semestrze
Cele, zadania, tematyka zajęć:
TREŚCI POLONISTYCZNE
Pisownia wyrazów z trudnościami „rz” w środku i na końcu wyrazów w nazwach zawodów oraz z „ó”, „h”, „Ŝ”;
Ćwiczenia w głośnym czytaniu z odpowiednią intonacją z uwzględnieniem znaków przystankowych;
Liczba pojedyncza i mnoga rzeczowników, czasowników i przymiotników;
Pisownia wyrazów z utratą dźwięczności;
Rozmowy na tematy bliskie dzieciom – zapis kilku zdań na dany temat;
Stosowanie przecinków w zdaniu złożonym;
Ćwiczenia w estetycznym pisaniu, wyrabianie czujności ortograficznej;
Ustne i pisemne układanie opowiadania, opisu.
TREŚCI MATEMATYCZNE
Rozumienie pojęć: „iloczyn”, „iloraz”, „czynniki”, „dzielna”, „dzielnik”;
Praktyczne stosowanie łączności dodawania;
Mnożenie i dzielenie w zakresie 100;
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100;
Rozwiązywanie równań;
Używanie zwrotów : „o 3 więcej”, „o 3 mniej”, „3 razy więcej”, „3 razy mniej”;
Linie prostopadłe i równoległe;
Liczenie setkami do 1000;
Rola cyfr, jednostek, dziesiątek i setek w zapisie pozycyjnym;
Obliczanie obwodu figur geometrycznych;
Zadania praktyczne, dotyczące ważenia, mierzenia pojemności, obliczeń zegarowych;
Ułamki – połowa ...