Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT DYDAKTYCZNY
Przedmiot: Zajęcia techniczne z elementami historii, języka polskiego oraz informatyki
Klasa: VI szkoły podstawowej
Temat: Od ziarenka do bochenka, czyli chleb wczoraj i dziś
Czas realizacji:
Wstęp:
Punktem wyjścia realizowanego projektu są zagadnienia omawiane na lekcjach zajęć technicznych w klasie VI (żywienie) skorelowane z zagadnieniami omawianymi na lekcjach historii, języka polskiego oraz informatyki.
Inspiracją na pomysł tematu projektu była chęć zaszczepienia młodym ludziom świadomości tego, jak ważny jest dla wszystkich ludzi chleb i jak wieloetapowym procesem jest jego wytwarzanie.
Najlepszym sposobem na przyswojenie sobie tego typu wiedzy jest samodzielne pozyskiwanie informacji, selekcjonowanie dostępnych źródeł, jak również produktywna obserwacja.
Głęboko wierzę, iż projekt pozwoli uczniom skonfrontować wiedzę książkową z codziennym życiem.
Opis projektu:
Temat projektu: Od ziarenka do bochenka, czyli chleb wczoraj i dziś.
Cele ogólne:
• propagowanie kultury naszego regionu (obrzędowość , pieśni, stroje, tańce, język),
• uświadomienie dzieciom potrzeby poznania przeszłości i teraźniejszości naszego regionu,
• uświadomienie niezwykłego znaczenia chleba dla każdego człowieka (chleb w sensie religijnym),
• integracja środowiska lokalnego (wywiady),
• kształcenie umiejętności współdziałania w grupie,
• prawne posługiwanie się technologią informacyjną,
• wdrażanie do zgodnej pracy w grupie, przestrzegania przyjętych zasad, podejmowania wspólnych decyzji,
• uświadomienie znaczenia chleba dla człowieka (chleb w sensie religijnym),
• opanowanie nowego materiału gramatycznego,
• poznanie procesów wytwarzania chleba (uprawa, młyn , piekarnia),
• poznanie gatunku wywiadu
Cele operacyjne:
Uczeń:
• potrafi przedstawić swoje stanowisko w dyskusji dotyczącej wyboru tematu szczegółowego,
• szanuje prace rolnika, piekarza, młynarza itd.,
• Wie jak dawniej w regionie uprawniano zboże, pozyskiwano mąkę, pieczono chleb,
• zna zwyczaje i tradycje związane z wypiekaniem chleba w przeszłości,
• rozumie zależność Bóg- Chleb- tajemnica Przeistoczenia,
• potrafi porozumieć się z rówieśnikami odnośnie podziału ról i zadań w grupie,
• potrafi przewidzieć trudności w realizacji projektu i sukcesywnie sobie z nimi radzić,
• potrafi przygotować wystąpienie publiczne (prezentacja)- pokonanie bariery lęku i wstydu podczas prezentacji,
• umiejętnie gromadzi informacje,
• aktywnie poszukuje informacje i korzysta z różnych źródeł wiedzy,
• planuje i konsekwentnie realizuje powierzone mu zadania,
• wie w jaki sposób przebiega uprawa zboża niezbędnego do wytworzenia chleba,
• wie w jaki sposób przebiega praca w młynie,
• wie w jaki sposób przebiega praca w piekarni,
• zna materiał gramatyczny- słownictwo związane z wytwarzaniem chleba i potrafi zapisać je bezbłędnie,
• potrafi dokonać wyboru właściwej osoby, a następnie przeprowadzić z nią wywiad,
• potrafi dokonać samooceny własnej pracy
Metody zastosowane w projekcie:
• burza mózgów
• praca w grupach
• dyskusja
• prezentacja wyników w formie prezentacji multimedialnej
Forma projektu:
Klasa zostanie podzielona na sześć grup 4- osobowych. Każda z grup wybierze jeden z tematów szczegółowych.
Tematy szczegółowe:
1. Ale ...