Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tomasz Hanejko
Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Resocjalizacyjne znaczenie pracy z grupą
Resocjalizacja – definicja, cele, zasady
Pedagogika resocjalizacyjna
to szczególna forma pedagogiki oddziaływującej
wychowawczo, gdyż obejmuje również proces modyfikacji osobowości jednostki społecznej
w celu przystosowania jej do życia w danej zbiorowości. W węższym rozumieniu jest to
proces przystosowywania jednostki w społeczeństwie polegający na tym, iż poprzez
odpowiednie zabiegi kształtuje się jej normy społeczne i wartości, których nie miała ona
możliwości przyswoić wcześniej w trakcie socjalizacji jednocześnie powodując, iż rezygnuje
ona z przyswojonych do tej pory reguł działania będących sprzecznymi z aktualnym
systemem aksjonormatywnym tego społeczeństwa. Resocjalizacja pełni tu funkcję przede
wszystkim
specyficznego wychowania, która polega na eliminowaniu
trudności
wychowawczych,
spowodowanych
różnymi
stanami przystosowawczymi
jednostki,
zwłaszcza stanem psychicznym osoby wychowywanej. W tym kontekście przedmiotem
pedagogiki
resocjalizacyjnej
jest oddziaływanie wychowawcze mające na celu,
wyeliminowanie
negatywne
ustosunkowania
się
osoby wychowywanej
i
ich
osobowościowego podłoża, które uniemożliwiają realizację celów wychowawczych.
Pedagogika resocjalizacyjna więc, zajmując się eliminowaniem względnie
trwałych
ustosunkowań wychowanka, stwarzających trudności wychowawcze, wpływa tym samym na
kształtowanie tego rodzaju składników osobowości, jakimi są postawy.1 Pedagogika taka
pełni więc funkcję wychowawczą. Samo wychowanie resocjalizujące ujmuje się jako
przezwyciężenie negatywnego ustosunkowania do zbioru norm wyznaczających jednostce
określone obowiązki i uprawnienia.2 Celem takich oddziaływań wychowawczych jest
eliminowanie względnie trwałych, negatywnych ustosunkowań do oczekiwań społecznych,
zwłaszcza tych aspektów stosunku człowieka do określonego środowiska społecznego, które
stanowią rezultat jego dotychczasowych doświadczeń społecznych, a więc są efektem
pewnych defektów powstałych w procesie socjalizacji.
1 Czapów Cz., Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971, str. 44.
2 Tamże.
Obecnie zakłada się, że przedmiotem pedagogiki resocjalizacyjnej jest nie tylko
postępowanie reformujące sferę mniej lub bardziej utrwalonych postaw wobec określonych
oczekiwań społecznych, lecz także postępowanie profilaktyczne, a więc zapobieganie
kształtowaniu się negatywnych postaw.3 Takie ujmowanie pedagogiki resocjalizacyjnej jest
konieczne, z uwagi na to, że wciąż mamy wielu uczniów, którzy odczuwają wrogość do
szkoły i nauczycieli. Poważną trudnością jest tu bowiem nadmierna drażliwość czy
nadmierny egocentryzm w kontekstach społecznych. Pedagogika resocjalizacyjna jest tym
samym dyscypliną teoretyczną i praktyczną zajmującą się wychowaniem osób z zaburzeniami
w procesie socjalizacji.4
Przedmiotem pedagogiki resocjalizacyjnej jest więc takie wychowanie młodzieży,
które polega na względnie trwałym oddziaływaniu na psychiczne procesy regulacji czynności,
aby dzięki temu wywołać zmianę określonych ustosunkowań cechujących te czynności;
zmiana ta ma polegać na eliminowaniu reakcji negatywnych na te naciski społeczne, które
wyrażają interesy społeczne, reprezentowane przez wychowawcę.5
W każdym społeczeństwie istnieją odpowiednie instytucje, dzięki którym może
odbywać się resocjalizacja. Funkcję ...