Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Adam Marcinkiewicz
Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Resocjalizacyjne znaczenie
uczestnictwa w kulturze
1. Definicja, cele i zasady resocjalizacji
Rezultatem każdej, a więc i niepożądanej socjalizacji, bardzo często jest
internalizowanie określonych oczekiwań społecznych, co zakłada wpojenie
odpowiednich wiadomości
i umiejętności oraz postaw. Więc procesy
resocjalizacji teoretycznie powinny by rozpatrywane od strony nabytych w
środowisku umiejętności i od strony zmian w sferze postaw manifestujących
się poprzez
takie
lub
inne ustosunkowania do danych oczekiwań
społecznych. Jeżeli takie postawy nie są przejawiane przez daną jednostkę
podejmuje się działania resocjalizujące.
Resocjalizacja, to proces przystosowywania jednostki w społeczeństwie
polegający na tym, iż poprzez odpowiednie zabiegi kształtuje się jej normy
społeczne i wartości, których nie miała ona możliwości przyswoić wcześniej w
trakcie
socjalizacji. Przedmiotem pedagogiki
resocjalizacyjnej
jest
oddziaływanie wycho-wawcze mające na celu wyeliminowanie negatywnego
ustosunkowania się osoby wychowywanej i ich osobowościowego podłoża,
które uniemożliwiają
realizację
celów wychowawczych. Pedagogika
resocjalizacyjna więc wpływa na kształtowanie się pewnych składników
osobowości, jakimi są postawy.1 Jest to więc wychowanie resocjalizujące,
które Czesław Czapów (1971) ujmuje jako przezwyciężenie negatywnego
ustosunkowania do zbioru norm wyznaczających
jednostce określone
obowiązki i uprawnienia. Ale przedmiotem pedagogiki resocjalizacyjnej jest
nie tylko postępowanie zmieniające postawy lecz także postępowanie pro-
1 Czapów Cz., Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971, str. 44.
filaktyczne, a więc zapobieganie kształtowaniu się negatywnych postaw.2
Tym sposobem pedagogika resocjalizacyjna staje się nie tylko dyscypliną
teoretyczną ale też dyscypliną praktyczną zajmującą się przede wszystkim
wychowaniem osób z zaburzeniami powstałymi w procesie socjalizacji.3
Pedagogika resocjalizacyjna ma za zadanie wychowywanie młodzieży,
które polega na trwałym oddziaływaniu na psychiczne procesy regulacji
czynności, aby dzięki temu wywołać zmianę określonych ustosunkowań
cechujących te czynności. Zmiana ta ma polegać na eliminowaniu reakcji
negatywnych na te naciski społeczne, które wyrażają interesy społeczne,
reprezentowane przez wychowawcę.4 Tak więc wychowanie resocjalizujące
ujmuje się jako inicjowanie, ukierunkowanie, podtrzymywanie i korygowanie
określonych procesów socjalizacji. Wprawnie poprowadzone tego rodzaju
wychowanie może wyeliminować i skorygować zarówno pewne niepożądane
społecznie nawyki i umiejętności, jak i pewne niepożądane postawy
społeczne. Każde wychowanie może więc być nie tylko wychowaniem
socjalizującym, ale także wychowaniem resocjalizującym.5 Moim zdaniem,
jest ono zawsze i jednym, i drugim, gdyż nigdy nie jest tak, aby wszystkie
procesy socjalizacji harmonizowały z realizowanymi celami wychowania. Ale
– jak zaznaczył A. Czapów (1971) - nie oznacza to jednak, iż wychowanie
resocjalizujące polega po prostu na eliminowaniu wszelkich zachowań się,
które wyróżniają się negatywnym ustosunkowaniem się do nacisków
społecznych. Nie ma wychowanków idealnych, a więc takich, którzy by
zawsze i ...