Dodaj publikację
Autor
Barbara Prus
Data publikacji
2013-10-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
124

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja stanowi krótkie streszczenie artykułu z "Życia Szkoły" na temat jaki powinien być nauczyciel oraz zawiera własne refleksje na temat wyboru tego zawodu.
 Pobierz (docx, 25,6 KB)

Podgląd treści

Być nauczycielem

Moją ciekawość wzbudził jeden z artykułów umieszczonych w czasopiśmie dla nauczycieli nauczania zintegrowanego „Życie szkoły” pt: „Nauczyciel z powołania… i dobrze wykształcony”. Jestem nauczycielką z dużym stażem pracy (29 lat), więc tego typu artykuł jest dla mnie źródłem refleksji na temat pracy w tymże zawodzie.

Zaraz na wstępie profesor K. Żegnałek zaznacza, że nauczyciel powinien być osobą, która „lubi pracę z dziećmi, posiada pewne cechy ułatwiające kontakt z nimi oraz umiejętności umożliwiające skuteczne nauczanie”. Do tego zestawu cech nauczyciela poziomu edukacji wczesnoszkolnej dorzuca jeszcze „predyspozycje o charakterze plastycznym, muzycznym, a nawet w zakresie sprawności fizycznej”. Poza tym nadmienia, że w opinii społecznej zawód ten zaliczany jest do zawodów o charakterze posłanniczym. To wprowadzenie do tematu w pełni zgadza się z moją dotychczasową opinią o wyborze tegoż zawodu przeze mnie.

W opinii autora artykułu, niemal całkowicie przeczy temu obecna praktyka edukacyjna w zakresie przygotowania zawodowego nauczycieli. W dalszej części artykułu znajdujemy szczegółowe odpowiedzi na temat zagadnień:

Negatywna selekcja do zawodu nauczycielskiego

Nauczyciel z powołania

Czy każdy może być dobrym nauczycielem?

Co mówią uczniowie na temat cech nauczyciela jako człowieka, z którego powinni brać przykład?

Jakie podstawowe błędy w pracy popełniają nauczyciele?

Jak wygląda kształtowanie umiejętności praktycznych w zawodzie nauczyciela?

Kontrowersje na temat kształcenia przyszłych pedagogów na uczelniach wyższych

Negatywna selekcja do zawodu nauczycielskiego

Prof. Żegnałek pisze, że kierunki pedagogiczne cieszą się popularnością między innymi, dlatego że na studia te można dostać się często nie na podstawie egzaminów wstępnych, lecz na podstawie rozmów kwalifikacyjnych, bądź na zasadzie ilości punktów uzyskanych z egzaminów maturalnych. Studia pedagogiczne rozpoczynają, co najwyżej średni uczniowie. Poza tym autor podkreśla, że kolejne ekipy rządzące zawsze podkreślają ważność zawodu nauczycielskiego, ale w praktyce niewiele w zakresie poprawy statusu materialnego tej grupy czyni się. Jest to jeden z czynników wpływających na rezygnację z tego zawodu wielu zdolnych kandydatów na studia. W związku z tym, zdaniem prof. K. Żegnałka nawet najlepsze reformy programowe nie zapewnią wysokich kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczycielskiego.

Nauczyciel z powołania

Na podstawie przeprowadzonych badań, aż 98,3 % badanych rodziców uważa, że nauczycielem powinna być osoba z powołaniem. Do tego zawodu należy mieć tzw. predyspozycje wrodzone nazywane kiedyś „ iskrą bożą”. Nauczyciel powinien charakteryzować się odpowiednimi cechami osobowościowymi. W opinii uczniów, najważniejszymi cechami nauczyciela jako człowieka, z którego powinni brać przykład są:

obowiązkowość,

odpowiedzialność,

punktualność,

twórczość,

komunikatywność.

Wśród cech i umiejętności przydatnych w realizacji zadań dydaktycznych uczniowie wymienili:

ciekawe prowadzenie zajęć,

sprawiedliwość i rzetelność w ocenianiu,

konsekwencja ...