Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Mazurski Ośrodek doskonalenia Nauczycieli w Ełku
Kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki
Moduł: Rewalidacja indywidualna
Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej
dla uczniów z upośledzeniem stopnia lekkiego.
Autor:
Data :
Klasa : I Gimnazjum
Czas trwania :60 min.
Prowadząca :
TEMAT : Utrwalenie pisowni wyrazów z „ż” niewymiennym. Doskonalenie analizatora słuchowego.
CELE OGÓLNE :
utrwalenie potrzebnego rytmu i płynności dla dobrej koordynacji ręka -oko,
utrwalenie zasad pisowni wybranych wyrazów z "ż" niewymiennym
kształcenie analizatora słuchowego
kształcenie analizatora wzrokowego
wzbogacenie słownika ucznia.
doskonalenie graficznej strony pisma
ćwiczenia grafomotoryki
CELE OPERACYJNE :
uczeń poszerzy zasób słownictwa o opracowywane wyrazy z trudnością ortograficzną zawarte w wierszyku, dyktandzie.,
uczeń potrafi poprawnie ortograficznie zapisać z pamięci opracowane wyrazy z trudnością ortograficzną(nazwy zwierząt)
uczeń potrafi skupić uwagę nad wykonywanym zadaniem,
uczeń potrafi samodzielnie ze zrozumieniem przeczytać tekst wierszyka
L.p.
Forma zajęć
Realizacja
Pomoce
Uwagi
1.
ćwiczenia ogólnorozwojowe, „leniwe ósemki”
Po przywitaniu nauczyciel rozdaje kartki i ołówki, następnie dziecko kreśli płynnym ruchem leniwe ósemki najpierw w powietrzu później na kartce. Następnie za pomocą dostępnych materiałów tworzy z narysowanej ósemki zwierzątko.
Kartki z bloku, ołówek, kredki, klej, wycinanki, nożyczki, bibuła.
Ćw.w/g P.Dennisona
2.
Ćwiczenia utrwalające.
Uczeń otrzymuje "kartę pracy" z wierszykiem „Rymowany słowniczek” Uczeń samodzielnie czyta wierszyk, następnie podkreśla i wypisuje z niego zwierzęta mające w swojej nazwie literę „ż”.
"Karta pracy" dla ucznia.
Wyżeł, żółw, żubr, żmija, wąż, żuraw, żuczek.
3.
Dyktando graficzne.
Uczeń na "karcie pracy" wykonuje dyktando graficzne w /g szyfru i otrzymuje kontur obrazka "kogut"
"Karta pracy" dla ucznia.
-
4.
Ćwiczenia „brzmieniowe skojarzenia”
Nauczyciel czyta nazwy miejscowości a uczeń ma powiedzieć z jakimi wyrazami kojarzą mu się te nazwy.
Karta pracy z zestawem nazw.
Pieniężno, Skarzyn, Żywiec, Ostrożnica, Żabno,
5.
Ćwiczenia grafomotoryczne
Nauczyciel czyta dyktando, następnie uczniowie pod jego kierunkiem przepisują je w liniaturze zeszytu ze zwróceniem uwagi na poprawne pisanie liter.
Dyktando, zeszyty, ołówki
-
6.
Ćwiczenia podsumowujące.
Nauczyciel czyta jeszcze raz poprzedni tekst i zadaje pytania typu:
który wyraz rozpoczyna zadanie?
Podziel wyraz na sylaby wystukując rytm
Podziel wyraz na litery
Która litera jest na początku a która na końcu wyrazu itp.
Dyktando
-
Załączniki
W. Gawolik „Ortografia na wesoło i na serio”
„Rymowany słowniczek”
Żarłok, wyżeł, kożuch, stróża
Zak, żartowniś, żółta, róża
Żółw, żubr, szarża, żmija, żywa
Żyto, żąć, spiżarnia
Bagażowy, ciężkie, łożę
Żyłka, życzyć, żyzny, zboże
Sierżant, wieża, garaż, dążę
Żagiel, żegnać, żona, książę
Wąż drapieżny, oręż, jeża
Żądać, ryż, pożyczka, świeża
Wróżba, żuraw, bandaż, żebra
Każdy, żel, jałmużna, księża
Łyżka, smażyć, drożdże, żuczek
Żłób, rżeć, chyżo ...