Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH
DLA
UCZENNICY KLASY V
Opracowała: Anna Kot
Mocne strony:
przeciętny zasób wiedzy z różnych dziedzin,
sprawność pamięci trwałej,
przeciętny poziom możliwości intelektualnych,
zajęcia sportowe
Słabe strony:
zasób słów
technika czytania
błędy w pisaniu
słaba znajomość tabliczki mnożenia
uwaga
CELE EDUKACYJNE:
kształcenie umiejętności poprawnego mówienia, słuchania, pisania i czytania w rożnych sytuacjach komunikacyjnych prywatnych i publicznych.
wzbogacanie wiedzy o życiu i otaczającym świecie.
przygotowanie do samokształcenia poprzez rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz kształcenie umiejętności korzystania ze środków upowszechniania informacji.
kształtowanie postaw w relacjach społecznych, względem wartości ogólnoludzkich i naturalnych, względem wiedzy, piękna i umiejętności działania.
przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodziny i środowiska.
Cele szczegółowe:
Dziewczynka potrafi:
dobrać części do całego obrazka,
płynnie przeczytać prosty tekst,
zna tabliczkę mnożenia w zakresie 100.
Procedury osiągania celów:
Metody: słowne, wizualne, elementy integracji sensorycznej, podające, objaśnienia, opisy przyrody, rozmowy, ćwiczenia na ilustracjach.
Środki: obrazki ołówek, długopis, domina sylabowe, karty, teksty do czytania, programy komputerowe.
Formy: spotkania indywidualne.
Mówienie i słuchanie:
Spontaniczne, swobodne wypowiadanie się uczennicy.
Rozmowy z nauczycielem.
Zadawanie pytań, formułowanie odpowiedzi.
Prowadzenie krótkich dialogów w różnych sytuacjach życiowych.
Wspólne opisywanie przedmiotów.
Omawianie treści pojedynczych obrazów, nadawanie im tytułów.
Słuchanie opowiadań, czytanych tekstów, wypowiedzi kolegi.
Indywidualne wygłaszanie wiersza.
Używanie zwrotów grzecznościowych.
Wzbogacanie słownika ucznia przez wprowadzanie i wyjaśnianie nazw przedmiotów.
Czytanie i opracowywanie tekstów
Czytanie indywidualne głośne i ciche.
Czytanie tekstów i fragmentów tekstów drukowanych i pisanych.
Wdrażanie do czytania głośnego z uwzględnieniem przestankowania i intonacji.
Próby samodzielnego czytania książek i czasopism.
Pisanie
Przepisywanie krótkich tekstów z tablicy, książek.
Uzupełnianie wyrazów z zastosowaniem odpowiedniej końcówki w zależności od przypadku i liczby.
Wspólne i samodzielne układanie i pisanie zdań, krótkich opowiadań, opisów.
Pisanie życzeń, listów i adresowanie kopert.
Pisanie wyrazów i krótkich zdań z pamięci i ze słuchu.
Gramatyka, ortografia
Dzielenie wyrazów na sylaby, przenoszenie wyrazów w tekście pisanym, wyrazy jednosylabowe.
Rzeczownik jako nazwa osób, rzeczy, zwierząt, roślin w liczbie pojedynczej i mnogiej, wyróżnianie w piśmie.
Czasownik jako nazwa czynności, odmiana przez liczby i osoby.
Zgodność form rzeczownika i czasownika-zastosowanie praktyczne.
Utrwalenie pisowni wyrazów z dwuznakami i zmiękczeniami.
Utrwalenie pisowni wyrazów z utratą dźwięczności na końcu i w środku wyrazu.
Wyrazy z ó, rz, ch w zakresie słownika ucznia.
Pisanie skrótów wyrazów np. rok, numer, ulica.
Praktyczne zastosowanie alfabetu.
Stosowanie znaków przestankowych: kropka, pytajnik, przecinek przy wyliczaniu.
Ćwiczenia usprawniające manualnie
Krążenie ramionami z boku.
Mocne zaciskanie dłoni.
Obroty ramion z przodu.
Pływanie na sucho.
Lepienie z plasteliny.
Malowanie dużych konturowych rysunków ...