Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ETAP SZKOLNY WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU
WIEDZY O GRAMATYCE I STYLISTYCE JĘZYKA POLSKIEGO
imię i nazwisko ….................................................
I. FLEKSJA ZE SKŁADNIĄ:
1. Podkreśl odmienne części mowy:
rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, czasownik, przysłówek, przyimek
2. Podkreśl przyimki: krągły, za, obok, i, gdyż, siedzieć, zza, ojoj!, nie
3. Przeczytaj zdanie i wykonaj polecenia:
Adam siedzi na kanapie w pokoju gościnnym.
a) określ części zdania
Słowo Adam pełni w zdaniu funkcję ………………………….
Słowo siedzi pełni w zdaniu funkcję ………………………….
b) skreśl niewłaściwe
Wyrażenie przyimkowe „na kanapie” jest określeniem podmiotu/orzeczenia.
Wyrażenie przyimkowe „w pokoju gościnnym” jest określeniem podmiotu/orzeczenia.
c) Słowo „gościnnym” jest …………………… (podaj część mowy) i jest określeniem słowa …………….. (wypisz właściwe słowo).
d) Ze względu na ilość orzeczeń jest to zdanie …………………………………………………...
i rozwinięte/nierozwinięte (skreśl niewłaściwe).
Ze względu na cel wypowiedzi jest to zdanie ……………………………………………………
e) Zmień powyższe zdanie na dowolne zdanie złożone, dopisując do niego dowolną treść.
…………………………………………………………………………………………………….
3. Podczas odmiany wyrazu pokój przez przypadki zachodzi oboczność ……………………….
4. Określ formę gramatyczną czasownika
przeczytalibyście - …………………………………………………………………………………
II. FONETYKA:
1. Podziel wyraz dżdżownica na:
- litery …………………………………………………………
- głoski ………………………………………………………..
- sylaby ……………………………………………………….
2. Zapisz wyrazy fonetycznie:
dżdżownica - ………………………………………………………………………
miarka - ……………………………………………………………………………
3. Zaznacz w wyrazach głoski:
– dźwięczne dż dż o w n i c a - nosowe w a n n a - miękkie m i ś
4. Oddziel kreską sylaby i zaznacz te, na które pada akcent
sześćset poszłoby zrobilibyście zrobiliśmy matematyka
5. Zapisz wyrazy fonetycznie, zaznacz kierunek upodobnienia (o ile można) i nazwij je;
przed - ……………………………………………………………………………………………
także - ……………………………………………………………………………………………
Krzysztof - …………………………………………………………………………………………
jabłko - …………………………………………………………………………………………
III. SŁOWOTWÓRSTWO
1. Podaj wyrazy bądź wyrażenia podstawowe do wyrazów pochodnych. Oddziel w wyrazach pochodnych podstawę słowotwórczą od formantu:
……………………….. –› dźwig
………………………. –› tańczenie
………………………. - › doczytać
……………………… - › przedszkole
……………………… - › brzydota
……………………… - › europejski
……………………… - › bożonarodzniowy
2. Napisz cztery wyrazy z rodziny wyrazu szkoła. Niech każdy wyraz reprezentuje inna część mowy:
3. Dopisz jedno zdrobnienie i jedno zgrubienie do wyrazów:
nos - ……………………………………………………………
kot - ……………………………………………………………
4. Podaj przynajmniej dwa znaczenia wyrazu wieloznacznego zamek:
…………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………….
5. Rozwiń następujący
a) skróty: ul. - ……………………………………………………………………………
b) skrótowiec literowy (in. literowiec - od pierwszych liter nazwy) :
PKP - …………………………………………………………………………………
c) skrótowiec głoskowy (in. głoskowiec - z pierwszych liter skracanego wyrażenia; litery skrótowca wymawiane są jednak łącznie, jako suma głosek):
ZUS - …......................................................................................................................
d) skrótowiec grupowy (grupowiec, sylabowiec) – składają się z grupy głosek (najczęściej pierwszych sylab), którymi rozpoczynają się słowa skracanego wyrażenia, i wymawiane są jako suma połączonych głosek (sylab):
PaFaWag - …....................................................................................................................... e) skrótowiecmieszany:
CBOS - …..........................................................................................................................
IV. SŁOWNICTWO:
1. a) Do definicji dopisz hasła „treść wyrazu”, „zakres wyrazu”
…............................................... - dotyczy ogółu przedmiotów nazywanych tym wyrazem.
…............................................... - zespół cech, na których podstawie możemy określić, co ten wyraz znaczy, jest to suma charakterystycznych cech przedmiotów, które tym wyrazem nazywam.
b) dopisz hasła „treść wyrazu grzyb”, „zakres ...