Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„ZABAWA
Z
KOMPUTEREM”
PROGRAM EDUKACJI INFORMATYCZNEJ
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 18 W PUŁAWACH
Opracowały:
mgr Justyna Jeżak
mgr Agnieszka Furtak
PUŁAWY, 2013
SPIS TREŚCI:
WSTĘP…………………………………………………………………………………………………3
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU……………………………………………………….4
PODSTAWA PROGRAMOWA OPRACOWANEGO PROGRAMU………………5
CELE EDUKACYJNE……………………………………………………………………………….6
PROCEDURY OSIAGANIA CELÓW………………………………………………………….7
OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ…………………………………………………………….8
METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU…………………………………………..9
TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA………………………………………………… 10
ZAPOZNANIE Z KOMPUTEREM – OPANOWANIE PODSTAWOWYCH
POJĘĆ INFORMATYCZNYCH…………………………………………………………………….. 11
ZDOBYWANIE I ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI MANUALNYCH
W PRACY Z KOMPUTEREM……………………………………………………………………..12
KORZYSTANIE Z PROGRAMÓW I GIER EDUKACYJNYCH………………………………14
INTERNET – JAKO ŻRÓDŁO INFORMACJI ………………………………………………….. 16
EWALUACJA PROGRAMU……………………………………………………………………. 18
BIBLIOGRAFIA……………………………………………………………………………………….19
WSTĘP
W dobie szybkiego rozwoju techniki nikt nie jest już w stanie uniknąć kontaktu z coraz to nowocześniejszymi urządzeniami technicznymi. Jednym z nich jest komputer, urządzenie, które jest już wszędzie i nie można sobie wyobrazić bez niego życia w obecnych czasach. Umiejętność prawidłowego jego użytkowania oraz właściwego wykorzystania jest wręcz koniecznością dla współczesnego człowieka.
Argumenty przemawiające za stworzeniem dziecku warunków umożliwiających kontakt z komputerem:
- poprzez różnorodność bodźców audiowizualnych komputer gwarantuje wysoki poziom zaangażowania dzieci w wykonywane zadania,
- sprzyja rozwijaniu sprawności manualnych, pamięci, spostrzegawczości, umiejętności logicznego i kreatywnego myślenia,
- jeśli się wie, gdzie szukać, staje się „kopalnią” wiedzy,
- w obecnej sytuacji stanowi niezbędne narzędzie, więc jeśli dziecko poprzez bezpieczna zabawę wcześnie „oswoi” się z nim, w przyszłości będzie swobodniej posługiwało się tym narzędziem.
Komputer, jak wszystko co nas otacza, może być wspaniałym narzędziem rozwoju i źródłem radości, jednak używany nieumiejętnie, stanowi przyczynę poważnych problemów. Czym będzie dla naszych dzieci, zależy w dużej mierze od nas samych.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program własny pt. „Zabawa z komputerem” z zakresu edukacji informatycznej jest adresowany do dzieci 5 – letnich. Wprowadzając zajęcia komputerowe w przedszkolu, zapewniamy z jednej strony przyjemny kontakt z tym urządzeniem, z drugiej zaś musimy jednak dbać o to, by kształtować w dziecku prawidłowy stosunek do niego. Wraz z wzrastającą rolą edukacji informatycznej, celowe więc wydaje się wprowadzenie jej elementów już na pierwszym szczeblu edukacji w grupach najstarszych dzieci przedszkolnych w formie dodatkowych zajęć z komputerem. Dla przedszkolaków podstawową formą aktywności, przez którą zdobywają większość ważnych umiejętności, poznają otaczający świat, a w procesie swobodnych doświadczeń jest zabawa. Zorganizowane przez nauczycielki w przedszkolu zajęcia dodatkowe w formie zabaw z komputerem będzie niezwykle atrakcyjną formą zajęć, wspomagającym proces przygotowania dziecka do przyszłej edukacji szkolnej, a także kształcącym różne ważne umiejętności niezbędne w jego życiu.
Wychodząc naprzeciw tym założeniom został opracowany własny program zajęć komputerowych “Zabawa z komputerem” z zakresu edukacji informatycznej wprowadzający ...