Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Furtak
Data publikacji
2013-12-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
57

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zabawa z komputerem dla przedszkolaków.
 Pobierz (docx, 167,3 KB)

Podgląd treści

„ZABAWA

Z

KOMPUTEREM”

PROGRAM EDUKACJI INFORMATYCZNEJ

WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 18 W PUŁAWACH

Opracowały:

mgr Justyna Jeżak

mgr Agnieszka Furtak

PUŁAWY, 2013

SPIS TREŚCI:

WSTĘP…………………………………………………………………………………………………3

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU……………………………………………………….4

PODSTAWA PROGRAMOWA OPRACOWANEGO PROGRAMU………………5

CELE EDUKACYJNE……………………………………………………………………………….6

PROCEDURY OSIAGANIA CELÓW………………………………………………………….7

OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ…………………………………………………………….8

METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU…………………………………………..9

TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA………………………………………………… 10

ZAPOZNANIE Z KOMPUTEREM – OPANOWANIE PODSTAWOWYCH

POJĘĆ INFORMATYCZNYCH…………………………………………………………………….. 11

ZDOBYWANIE I ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI MANUALNYCH

W PRACY Z KOMPUTEREM……………………………………………………………………..12

KORZYSTANIE Z PROGRAMÓW I GIER EDUKACYJNYCH………………………………14

INTERNET – JAKO ŻRÓDŁO INFORMACJI ………………………………………………….. 16

EWALUACJA PROGRAMU……………………………………………………………………. 18

BIBLIOGRAFIA……………………………………………………………………………………….19

WSTĘP

W dobie szybkiego rozwoju techniki nikt nie jest już w stanie uniknąć kontaktu z coraz to nowocześniejszymi urządzeniami technicznymi. Jednym z nich jest komputer, urządzenie, które jest już wszędzie i nie można sobie wyobrazić bez niego życia w obecnych czasach. Umiejętność prawidłowego jego użytkowania oraz właściwego wykorzystania jest wręcz koniecznością dla współczesnego człowieka.

Argumenty przemawiające za stworzeniem dziecku warunków umożliwiających kontakt z komputerem:

- poprzez różnorodność bodźców audiowizualnych komputer gwarantuje wysoki poziom zaangażowania dzieci w wykonywane zadania,

- sprzyja rozwijaniu sprawności manualnych, pamięci, spostrzegawczości, umiejętności logicznego i kreatywnego myślenia,

- jeśli się wie, gdzie szukać, staje się „kopalnią” wiedzy,

- w obecnej sytuacji stanowi niezbędne narzędzie, więc jeśli dziecko poprzez bezpieczna zabawę wcześnie „oswoi” się z nim, w przyszłości będzie swobodniej posługiwało się tym narzędziem.

Komputer, jak wszystko co nas otacza, może być wspaniałym narzędziem rozwoju i źródłem radości, jednak używany nieumiejętnie, stanowi przyczynę poważnych problemów. Czym będzie dla naszych dzieci, zależy w dużej mierze od nas samych.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program własny pt. „Zabawa z komputerem” z zakresu edukacji informatycznej jest adresowany do dzieci 5 – letnich. Wprowadzając zajęcia komputerowe w przedszkolu, zapewniamy z jednej strony przyjemny kontakt z tym urządzeniem, z drugiej zaś musimy jednak dbać o to, by kształtować w dziecku prawidłowy stosunek do niego. Wraz z wzrastającą rolą edukacji informatycznej, celowe więc wydaje się wprowadzenie jej elementów już na pierwszym szczeblu edukacji w grupach najstarszych dzieci przedszkolnych w formie dodatkowych zajęć z komputerem. Dla przedszkolaków podstawową formą aktywności, przez którą zdobywają większość ważnych umiejętności, poznają otaczający świat, a w procesie swobodnych  doświadczeń jest zabawa. Zorganizowane przez nauczycielki w przedszkolu zajęcia dodatkowe w formie zabaw z komputerem będzie niezwykle atrakcyjną formą zajęć, wspomagającym proces przygotowania dziecka do przyszłej edukacji szkolnej, a także kształcącym różne ważne umiejętności niezbędne w jego życiu.

Wychodząc naprzeciw tym założeniom został opracowany własny program  zajęć komputerowych “Zabawa z komputerem” z zakresu edukacji informatycznej wprowadzający ...