Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ
DLA DZIECI 3,4-LETNICH
REALIZOWANY W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 14
W CZĘSTOCHOWIE
Autor: Joanna Łuczkiewicz
SPIS TREŚCI:
1. Wstęp.
2. Założenia programowe.
3. Czas realizacji programu.
4. Cele ogólne i szczegółowe.
5. Formy, metody i zasady pracy logopedycznej.
6. Treści programowe.
7. Procedury osiągania celów.
8. Oczekiwane efekty.
9. Ewaluacja.
10. Bibliografia.
11. Załączniki do programu.
.
WSTĘP
Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju mowy we wszystkich aspektach. Nie zawsze jednak rozwój ten przebiega prawidłowo. Jako nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz logopeda zauważyłam potrzebę wspomagania rozwoju mowy dzieci na początku ich drogi edukacyjnej. Niniejszy program tworzyłam z myślą wsparcia logopedy w jego działaniach terapeutycznych na terenie naszego przedszkola. Profilaktyczne zajęcia logopedyczne dla dzieci 3,4- letnich mają na celu zapobieganie powstawaniu wad wymowy oraz przygotują narządy artykulacyjne dziecka do prawidłowego wypowiadania wszystkich głosek. Realizacja każdej z głosek naszego języka wymaga innego układu artykulacyjnego i pracy innej grupy mięśni. Dlatego tak ważne jest aby te mięśnie systematycznie ćwiczyć. W ten sposób zapobiega także utrwaleniu się wady wymowy, która już ewentualnie powstała.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Głównym założeniem programu jest zwrócenie szczególnej uwagi na stymulowanie i wspomaganie rozwoju mowy poprzez działania skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców.
Rodzice i wychowawcy powinni wiedzieć jak przebiega prawidłowy rozwój mowy dziecka, kiedy pojawiają się poszczególne głoski, aby umiejętnie kierować tym rozwojem. Bez tej wiedzy nie można prawidłowo ingerować w rozwój mowy dziecka, nie można mu pomóc. Można natomiast mu zaszkodzić wymagając od niego tego, czemu nie może sprostać, lub zaniedbując rozwój mowy, przeoczając lub lekceważąc niepokojące sygnały. Chciałabym aby każdy wychowawca dziecka w wieku przedszkolnym stał się nauczycielem prawidłowej mowy dziecka poprzez świadome stymulowanie jego rozwoju językowego. I to bez względu na to czy dziecko wykazuje jakiekolwiek dysfunkcje językowe czy też nie. Chcę zaproponować w niniejszym programie prowadzanie zajęć i zabaw mających na celu doskonalenie umiejętności językowych dzieci z prawidłowym rozwojem mowy, jak również skuteczną pomoc dziecku z nieprawidłowym rozwojem mowy i trudnościami w wymowie.
W rozwoju mowy dziecka wyodrębnia się cztery okresy :
- okres melodii (0-1r.ż)
- okres wyrazu (1-2r.ż)
- okres zdania (2-3r.ż.)
- okres swoistej mowy dziecięcej (3-7r.ż.)
Dzieci 3 i 4- letnie znajdują się w okresie swoistej mowy dziecięcej. Jest to okres który trwa najdłużej. Rozpoczyna się po ukończeniu trzech lat i trwa do momentu tzw. startu edukacyjnego. Wtedy mowa powinna być zrozumiała nie tylko dla najbliższych ale i dla przypadkowych rozmówców. Dziecko zaczyna prowadzić rozmowy pełnymi zdaniami. Stosuje bogate słownictwo. Początkowo ...