Dodaj publikację
Autor
Grażyna Śmierzewska
Data publikacji
2013-12-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
155

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to refleksja na temat poszukiwania ciekawych rozwiązań metodycznych zachęcających naszych uczniów  do aktywności i współpracy. Publikację opracowały: Dorota Grundkowska, Grażyna Śmierzewska.
 Pobierz (doc, 33,0 KB)

Podgląd treści


Uczymy uczyć się czyli praca we współpracy
Poszukując ciekawych rozwiązań pracy z uczniami, zachęcając do aktywności oraz realizując zadania z poszczególnych obszarów podstawy programowej stworzyłyśmy warunki do wspierania samodzielnych działań, wykorzystania nabytej wiedzy pozwalającej dokonywać wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnej pracy umożliwiających poznawanie i stosowanie różnych sposobów rozwiązywania zadań.

Realizując temat kompleksowy "Poznajemy tajemnice lasu" zaplanowałyśmy pracę w klasie II dotyczącą poznawania lasu i jego mieszkańców, a w klasie III dotyczącą utrwalenia wiadomości na temat warstw lasu. Po zrealizowaniu celów i nacobezu lekcji ( na co należy zwrócić uwagę? ) doszło do spotkania dwóch klas, podczas którego uczniowie dzielili się zdobytą wiedzą.

Uczniowie z klasy III pracując w grupach przygotowali prace zespołowe przedstawiające warstwy lasu. Każdy zespół klasy III omawiał efekty swojej pracy, demonstrując i omawiając ją uczniom klasy II. Po prezentacji zespoły przygotowały pytania, zagadki i zdania podsumowujące tematykę warstw lasu oraz zabawę utrwalającą zdobyte wiadomości dla uczniów z klasy II. Zabawa polegała na przedstawianiu za pomocą ruchów i gestów poszczególnych warstw lasu. Na hasło "ściółka leśna"- siad prosty, "runo leśne"- kucnięcie z rękoma wysuniętymi do przodu, "podszyt" - klęk prosty, "korony drzew"- stanie z uniesionymi rękoma do góry.

Dzieci z klasy II dokonały oceny koleżeńskiej według wcześniej ustalonego nacobezu:

Nacobezu do prezentacji grypy:
- wypowiedź zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie,
- podczas wypowiedzi prawidłowo budujesz zdania,
- nie powtarzasz tych samych wyrazów po kilka razy,
- nie robisz długich przerw na zastanawianie się,
- umiesz wskazać warstwy lasu,
- podajesz przykłady roślin i zwierząt dla danej warstwy,
- wykonasz pracę plastyczną zgodną z tematem,
- praca będzie czysta i wykonana estetycznie,
- wykorzystujesz różne techniki plastyczne,

Posłużyłyśmy się techniką "Dwie gwiazdy i jedno życzenie", polegającej na przypisaniu pracy kolegiów dwóch gwiazdek i jednego życzenia. ( dwie gwiazdy- dwie dobre strony, życzenie- coś, co można by zrobić lepiej lub inaczej ).

Uczniowie z klasy II ocenili prezentacje starszych kolegów według powyższej techniki.

Na koniec spotkania została przedstawiona prezentacja multimedialna na tablicy interaktywnej będąca utrwaleniem zdobytych wiadomości o lesie. Uczniowie z klasy II samodzielnie odczytywali napisy i teksty z prezentacji.

Wspólna lekcja przyniosła możliwość korzystania z zasobów swojej wiedzy i nabytych umiejętności edukacyjnych. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mieli okazję do wymiany doświadczeń. Nie zaprzeczalnym walorem pracy grupowej było zwiększenie wiedzy i doświadczenia w myśl powiedzenia: "co dwie głowy, to nie jedna" . Ta forma aktywności uczniów niewątpliwie dostarczyła wielu bodźców aktywizujących, sprzyjających uspołecznianiu (grupy, klasy), zaspokoiła potrzeby rozwojowe związane z aktywnością poznawczą, społeczną i emocjonalną. Uczniowie rozwinęli umiejętność współdziałania i włączenia się do ...