Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autor: Ilona Woźnica
Nauczycielka PP10 w Jastrzębiu-Zdroju
Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Przewidywana grupa wiekowa: 6-latki. Scenariusz można jednak modyfikować dla każdej z grup wiekowych.
Temat kompleksowy: „O Fryderyku Chopinie słów kilka”
Dzień I: „Kim był Fryderyk Chopin?”
Cele główne:
• Zapoznawanie dzieci z sylwetką wielkiego kompozytora F. Chopina
• Rozwijanie zainteresowań muzycznych
• Odreagowanie napięć psychoruchowych
• Poznawanie utworów wielkiego kompozytora
Cele szczegółowe, uczeń:
• Czuje się zauważone i wysłuchane
• Wie, kim był F. Chopin, skąd pochodził
• Rozumie znaczenie słowa kompozytor, fortepian
• Rozwija swoją wyobraźnię
• Relaksuje się
• Rozpoznaje utwory F. Chopina
• Potrafi uważnie słuchać
• Wypowiada się spontanicznie
Metody (Okoń):
- asymilacji wiedzy
-samodzielnego dochodzenia do wiedzy
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
Poranek:
1. Ćw. oddechowe pt. „Zabawa z misiem” - Dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu. Huśta ją przy pomocy oddechu. Aby zabawka nie spadła, oddech musi być wolny i równy.
2. Zabawa muzyczna pt. „Rozśpiewana grupa” – grupa stoi w kręgu. Wybrana osoba wchodzi do kręgu ze swoim pluszakiem i śpiewa swoją ulubioną piosenkę. W dowolnym momencie przerywa i przekazuje zabawkę kolejnej osobie. Jeśli kolejna osoba zna piosenkę to kontynuuje śpiew.
Zajęcia główne:
1. Zebranie dzieci w kręgu, na dywanie. Powitanie śpiewem:
W kole wszyscy tu stoimy,
Każdy czyjąś rękę trzyma,
I dzień dobry już mówimy,
Tak zabawa się zaczyna.
2. Dokończ zdanie: „Dziś czuję się…” – dzieci kończą dowolnie zdanie, uczą się wyrażać własne emocje, odreagowują, czują się słuchane.
3. Rozwiązywanie zagadki wprowadzającej do tematu zajęć.
• Ma trzy nogi – nie do biegania
Ma klawisze – nie do pisania
Ma pedały – ale nie do gazu
Gdy zagra, poznasz go od razu
(fortepian)
4. Wysłuchanie wiersza pt. „Żelazowa wola” autorstwa Cz. Janczarskiego.
Stary dworek –
Słońce zagląda do okien,
Szumią cicho wierzby płaczące.
Tu mieszkał pan Szopen
Kiedy był małym chłopcem.
Wieczorem w parku
Śpiewają słowiki
I żaby w zielonej Utracie.
Słuchał kiedyś mały Frycek
Tej muzyki,
Zbierał nuty.
Teraz nut tych słuchacie.
Płyną z fortepianu
Jakby znajome głosy.
Czy to wiatr na klawiszach swawoli?
Wszystkie nuty – jak krople rosy,
Krople rosy z Żelazowej Woli.
Wspólna interpretacja wiersza (o jakiej postaci jest mowa w wierszu?)
Wprowadzenie do zajęć: W tym tygodniu będziemy wspominać sławnego Polaka, wielkiego kompozytora Fryderyka Chopina. Czy ktoś o nim słyszał? Czym zajmował się F. Chopin? Kto potrafi wyjaśnić słowo kompozytor? Czy dzieci znają kogoś, kto tworzy muzykę?
5. Oglądanie portretu Fryderyka Chopina i ilustracji Żelazowej woli, gdzie urodził się sławny Polak. Próby opisu obrazków.
6. Zrytmizowanie – element muzykoterapii.
- zaklaszcz w dłonie, tak ...