Dodaj publikację
Autor
Ilona Woźnica
Data publikacji
2013-12-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
133

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument zawiera 3 scenariusze zajęć (dla 5-latków), które dotyczą życia i twórczości F. Chopina.
 Pobierz (doc, 70,5 KB)

Podgląd treści


Autor: Ilona Woźnica
Nauczycielka PP10 w Jastrzębiu-Zdroju

Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Przewidywana grupa wiekowa: 6-latki. Scenariusz można jednak modyfikować dla każdej z grup wiekowych.

Temat kompleksowy: „O Fryderyku Chopinie słów kilka”

Dzień I: „Kim był Fryderyk Chopin?”

Cele główne:

• Zapoznawanie dzieci z sylwetką wielkiego kompozytora F. Chopina

• Rozwijanie zainteresowań muzycznych

• Odreagowanie napięć psychoruchowych

• Poznawanie utworów wielkiego kompozytora

Cele szczegółowe, uczeń:

• Czuje się zauważone i wysłuchane

• Wie, kim był F. Chopin, skąd pochodził

• Rozumie znaczenie słowa kompozytor, fortepian

• Rozwija swoją wyobraźnię

• Relaksuje się

• Rozpoznaje utwory F. Chopina

• Potrafi uważnie słuchać

• Wypowiada się spontanicznie

Metody (Okoń):

- asymilacji wiedzy

-samodzielnego dochodzenia do wiedzy

Formy pracy:

- grupowa

- indywidualna

Poranek:

1. Ćw. oddechowe pt. „Zabawa z misiem” - Dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu. Huśta ją przy pomocy oddechu. Aby zabawka nie spadła, oddech musi być wolny i równy.
2. Zabawa muzyczna pt. „Rozśpiewana grupa” – grupa stoi w kręgu. Wybrana osoba wchodzi do kręgu ze swoim pluszakiem i śpiewa swoją ulubioną piosenkę. W dowolnym momencie przerywa i przekazuje zabawkę kolejnej osobie. Jeśli kolejna osoba zna piosenkę to kontynuuje śpiew.

Zajęcia główne:
1. Zebranie dzieci w kręgu, na dywanie. Powitanie śpiewem:

W kole wszyscy tu stoimy,
Każdy czyjąś rękę trzyma,
I dzień dobry już mówimy,
Tak zabawa się zaczyna.

2. Dokończ zdanie: „Dziś czuję się…” – dzieci kończą dowolnie zdanie, uczą się wyrażać własne emocje, odreagowują, czują się słuchane.

3. Rozwiązywanie zagadki wprowadzającej do tematu zajęć.
• Ma trzy nogi – nie do biegania
Ma klawisze – nie do pisania
Ma pedały – ale nie do gazu
Gdy zagra, poznasz go od razu
(fortepian)
4. Wysłuchanie wiersza pt. „Żelazowa wola” autorstwa Cz. Janczarskiego.

Stary dworek –
Słońce zagląda do okien,
Szumią cicho wierzby płaczące.
Tu mieszkał pan Szopen
Kiedy był małym chłopcem.
Wieczorem w parku
Śpiewają słowiki
I żaby w zielonej Utracie.
Słuchał kiedyś mały Frycek
Tej muzyki,
Zbierał nuty.
Teraz nut tych słuchacie.
Płyną z fortepianu
Jakby znajome głosy.
Czy to wiatr na klawiszach swawoli?
Wszystkie nuty – jak krople rosy,
Krople rosy z Żelazowej Woli.
Wspólna interpretacja wiersza (o jakiej postaci jest mowa w wierszu?)
Wprowadzenie do zajęć: W tym tygodniu będziemy wspominać sławnego Polaka, wielkiego kompozytora Fryderyka Chopina. Czy ktoś o nim słyszał? Czym zajmował się F. Chopin? Kto potrafi wyjaśnić słowo kompozytor? Czy dzieci znają kogoś, kto tworzy muzykę?
5. Oglądanie portretu Fryderyka Chopina i ilustracji Żelazowej woli, gdzie urodził się sławny Polak. Próby opisu obrazków.
6. Zrytmizowanie – element muzykoterapii.
- zaklaszcz w dłonie, tak ...