Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autorzy: Ilona Woźnica
Karolina Olek
Projekt edukacyjny pt. „Odkrywam siebie”.
(Edukacja plastyczna)
1. Wymogi wstępne: Niniejszy projekt edukacyjny przeznaczony jest dla dzieci, których stan zdrowia pozwala na wykonywanie czynności głosowych i manualnych.
2. Liczba godzin zajęć: 25
3. Założenia i cele projektu:
Projekt skierowany jest dla dzieci w wieku 9-10 lat.
Czas realizacji: 7 dni (najlepiej okres wakacyjny).
Miejsce: Miejski Ośrodek Kultury / Klub Osiedlowy / Szkoła.
Główny cel: Rozwój kreatywności uczestników poprzez stosowanie różnych technik plastycznych, pobudzenie wyobraźni i umiejętność korzystanie z niej przy tworzeniu prac, odważne wyrażanie siebie poprzez działanie artystyczne.
Cele szczegółowe:
a) Pobudzenie ucznia do samodzielnego wyrażania siebie.
Spontaniczne ukazywanie osobistych przeżyć i doznań, które są odpowiedzią na otaczający świat i to co się w nim dzieje, to właśnie naturalna ekspresja. W dzisiejszych czasach dzieci często mają problem z wyrażeniem siebie, brakuje im pomysłów, bodźców, które skłonią ich do kreatywnego myślenia. Chcę tymi bodźcami zmotywować do samodzielnego wyrażania siebie.
b) Zwrócenie uwagi na higienę pracy i środki ostrożności podczas działań twórczych.
Higiena pracy jest nieodłącznym elementem naszego właściwego stosunku do własnej pracy i pracy drugiej osoby oraz świadczy o kulturze osobistej. Dlatego niniejszy projekt mobilizuje do estetycznego zachowania wyglądu swojego stanowiska, przestrzegania zasad kultury osobistej oraz środków ostrożności.
c) Inspiracja współzawodnictwa i działania w grupie.
Poprzez działania warsztatowe w grupach (gdzie liczy się wspólna strategia, projekt), a następnie indywidualnie, projekt promuje nabywanie pozytywnego stosunku do innych osób oraz tolerancji.
d) Motywacja do kreatywnego rozwijania ekspresji.
Ekspresja plastyczna stanowi jeden z czynników kształtujących osobowość człowieka. Może być swobodna, inspirowana lub zamierzona. Wymienione formy mogą następować po sobie, są bowiem pewnym procesem, który można kształtować i formować w danym kierunku. Projekt opierając się na tych założeniach, ma pobudzać aktywność poznawczą dziecka, rozwijać dociekliwość, umożliwić zdobycie wiedzy i radości z postępów.
e) Zdobycie wiedzy plastycznej.
Projekt ma dostarczyć uczestnikom wiedzy o istniejących technikach plastycznych.
f) Zdobycie wewnętrznej satysfakcji, zwiększenie poczucia własnej wartości.
Dzięki projektowi dzieci uczą się odważnego korzystania ze swojej ukrytej wyobraźni, uświadamiają sobie jej bogactwo. Potrafią otwarcie cieszyć się ze swoich wytworów i postępów w swojej pracy. Uczą się szacunku wobec pracy swojej i innych.
Formy pracy: indywidualna i grupowa.
Metody pracy: swobodnej ekspresji, metoda zadań inspirujących, asymilacji wiedzy (pogadanka).
Narzędzia dydaktyczne:
I, II - Dwa kartony formatu B1, bloki rysunkowe, kredki (ołówkowe, świecowe), ołówki, gumki, temperówki, tablica, markery, kredy.
III, IV - Bloki rysunkowe i techniczne, kolorowy papier, nożyczki, kleje, taśmy klejące i dekoracyjne, flamastry, pisaki, brokat w żelu, tkaniny ...