Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM PRACY
TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
Cele główne:
- usprawnianie podstawowych funkcji aparatu mowy (oddechu, fonacji
i artykulacji oraz ich koordynacji),
- wykształcenie umiejętności poprawnej artykulacji wszystkich głosek,
- zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy.
Cele szczegółowe:
- kształcenie sprawności motorycznej narządów artykulacyjnych z podziałem na język, wargi, pierścień gardłowy ( podniebienie miękkie),
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej,
- doskonalenie wymowy już ukształtowanej,
- kształcenie słuchu fonemowego,
- rozumienie mowy werbalnej (ćw. słownikowe), np. dz. udziela odp. na pytania,
- kształtowanie i rozwijanie mowy werbalnej- nazywanie i mówienie- dz. buduje zdania.
ETAP WSTĘPNY
- przeprowadzenie diagnozy logopedycznej
ETAP PRZYGOTOWAWCZY
- ćwiczenia oddechowe połączone z ruchem, zabawą i uczące prawidłowego długiego wydechu ustami, np.
• dmuchanie na kulki z waty, piórka,
• chuchanie w ręce,
• nadmuchiwanie balonika,
• dmuchanie na piłeczkę pingpongową,
• gaszenie zapalonej świecy,
• ciche „mruczenie”,
• przedłużone wymawianie sylab typu: cha...,cho...,che...,chu...
• przenoszenie małych kawałków bibuły z jednego miejsca na drugie z wykorzystaniem rurki ( na wdechu bez pomocy rąk ); delikatne odłożenie bibułek,
• dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą mydlaną,
• puszczanie baniek,
• picie napojów przez rurkę.
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze i fonacyjne- nagrania;
• przedłużone wymawianie samogłosek: a...,
• kilkakrotne powtarzanie tej samej samogłoski: a-a-a-a,
• wielokrotne i rytmiczne wymawianie samogłoski płynnie i rytmicznie;
• t.s. powoli i szybko,
• ciche i głośne wymawianie głosek,
• przedłużone wymawianie spółgłosek: m...,
• przedłużanie wyrazów dźwiękonaśladowczych...
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych
Ćwiczenia języka:
• kontrolowane wysuwanie i chowanie języka w jamie ustnej,
• oblizywanie dolnej wargi,
• stymulowanie języka do oblizywania górnej wargi,
• wysuwanie jak najdalsze języka z ust i chowanie do jamy ustnej,
• przesuwanie języka po zewnętrznych powierzchniach zębów,
• ćwiczenia pionizujące język,
• unoszenie języka do góry (przy śpiewie lalala),
• ćwiczenia mięśni języka przez zlizywanie miodu, nutelli.
Ćwiczenia warg:
• naprzemienne domykanie i otwieranie warg,
• spłaszczanie zamkniętych ust w uśmiechu,
• ćwiczenia obejmowania ustami przedmiotów (łyżki, patyczka, fletu, ciastka),
• parskanie,
• cmokanie oraz wibrowanie warg,
• układanie warg w ryjek i uśmiech,
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
• głębokie oddychanie : wdech przez nos, wydech przez usta,
• energiczne wymawianie sylab z głoskami tylnojęzykowymi (aku,aka,ak),
• chrapanie na wdechu i wydechu,
• przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki;
• „puszczanie: baniek mydlanych;
• podniebienie miękkie można ćwiczyć wykorzystując odruchy naturalne (kasłanie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku, ziewanie przy nisko opuszczonej żuchwie,
Ćwiczenia ruchomości żuchwy:
• puszczanie szczęki dolnej z wyraźnym zaznaczeniem dwu faz przy otwieraniu :
• ruch od zamknięcia do pozycji umiarkowanej – otwarcia,
• pogłębienie otwarcia ( szczęka dolna zajmuje niską pozycję ),
• opuszczanie i unoszenie szczęki dolnej przy zamkniętych wargach;
• przy otwartych wargach ruchy szczęki dolnej ...