Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Partnerska współpraca szkoły z rodzicami
Opracowanie: mgr Barbara Prus
Spis treści
Wstęp
Kompetencje rad rodziców w polskiej szkole
Istota współpracy środowiska szkolnego i rodzinnego
Współpraca rodziny i szkoły
Formy współpracy szkoły z rodzicami
Wstęp
Rodzice i nauczyciele to dwa główne podmioty, którym zależy na dobru i rozwoju dziecka. Nie zawsze jednak obie, zainteresowane strony dokładnie wiedzą jak współpracować. Obecne zmiany w systemie edukacji ujawniły korzystne tendencje zachodzące w relacjach rodzice – szkoła. Ta ostatnia ukierunkowuje swoje działania na rodzinę która zapobiega o to, by kształcenie ich dzieci było efektywne i odbywało się w poczuciu bezpieczeństwa i wolności
Aktywne włączenie rodziców do współpracy z nauczycielami jest bardzo ważnym elementem w procesie przemian, jakie dokonują się w systemie oświaty. Ażeby ta współpraca przynosiła oczekiwane rezultaty nie tylko rodzice, ale przede wszystkim nauczyciele muszą być świadomi zmiany stylu i charakteru działania. To dorośli tworzą dziecku dobre lub złe warunki rozwoju i wychowania. Dlatego współpracy nauczyciela – wychowawcy z rodzicami powinna towarzyszyć troska o zaspakajanie jego aktualnych potrzeb i przyszłych losów dziecka. Rodzice powinni wspierać działania stymulujące wielostronny rozwój ucznia. Celem dla nauczyciela powinno stać się budzenie zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, tym co się dzieje w przedszkolu lub w szkole.
Pod wpływem wzajemnych kontaktów wychowawczych utwierdza się lub zmienia się świadomość pedagogiczna rodziców. Zaczynają oni zdawać sobie sprawę, że dzieci właśnie od nich przejmują wzorce i opinię, że to najczęściej od ich postaw zależy chęć dzieci do nauki, ich stosunek do szkoły, nauczycieli i rówieśników.
Współpraca wychowawcy i rodzica pozwala wytyczyć cel w wychowaniu i nauczaniu oraz konsekwentnie dążyć do jego osiągnięcia. Podstawowym warunkiem pomyślnie układającej się współpracy z rodzicami jest zdobycie zaufania. Rodzice, którzy darzą opiekuna dziecka zaufaniem, mogą dostarczyć szeregu informacji o uczniu. Mogą także szczerze rozmawiać o pracy nauczyciela i szkoły, wyrażając swoje opinie.
Kompetencje rad rodziców w polskiej szkole
Wychowanie i wykształcenie młodego pokolenia wymaga uczestnictwa nie tylko grupy profesjonalnie przygotowanych nauczycieli, wychowawców, pedagogów i opiekunów lecz całego społeczeństwa. Staje się to szczególnym wyzwaniem dla rodziców, którzy aktywnie powinni włączać się proces nauczania i wychowania swoich dzieci na terenie szkoły. Procesowi temu sprzyja dobrze skonstruowane prawo, a w szczególności jego znajomość i umiejętność korzystania z niego. Jednocześnie akceptacja praw i obowiązków rodziców przez dyrektorów szkoły, nauczycieli i przedstawicieli organów prowadzących przyczynia się do sukcesów w procesie wychowawczo-dydaktycznym.
Działające w szkołach i placówkach rady rodziców reprezentują ogół rodziców uczniów. Rada rodziców to samodzielna i niezależna od innych organów działających w szkole reprezentacja ...