Dodaj publikację
Autor
Joanna Popardowska
Data publikacji
2014-01-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
84

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji wychowawczej e gimnazjum pt. " Wiem co to jest agresja i umiem sobie z nią radzić"
 Pobierz (doc, 33,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W GIMNAZJUM

Temat: Wiem co to jest agresja i umiem sobie z nią radzić.

CELE OPERACYJNE

Uczeń :
• wie, co to jest agresja,
• wie, jak wyrażać agresję
• potrafi rozpoznać agresję i złość
• zna przyczyny zachowań agresywnych

Środki dydaktyczne:
• duży arkusz,
• pisaki
• kłębek wełny

1. Rundka pierwsza

Zadanie 1.
Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno określają za pomocą mimiki twarzy, gestów swój nastrój.

Zadanie 2.
Wszyscy uczniowie kolejno odpowiadają na pytanie:

Co miłego wydarzyło się ostatnio w Twoim życiu?

2. Metoda aktywizująca – praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie krótkiej scenki rodzajowej ukazującej zachowanie agresywne oraz jego przyczyny.

3. Prezentacja grup

Uczniowie kolejno prezentują efekty swojej pracy. Na podstawie wypowiedzi uczniów nauczyciel sporządza na dużym arkuszu papieru listę zachowań agresywnych oraz ich przyczyny.

4. Praca z tekstem – przykładowy opis sytuacji

Kuba chciałby mieć swoją paczkę. Właśnie poznał Tomasza, Wiktora i Łukasza. Chłopcy są od niego starsi, imponują mu swoją siłą i zaradnością. Zależy mu na tym, żeby go polubili i przyjęli do swojego grona. Chłopcy zapowiedzieli, że przyjmą go do grupy, ale musi pokazać, że na to zasługuje. Umówili się na środę na godzinę 18.OO w parku. Kuba nie mógł się doczekać tego dnia. Był bardzo ciekawy, jakie chłopcy mają wobec niego plany. Ci zażądali od Kuby , aby udowodnił swoją siłę i pobił Adama z równoległej klasy, który rzekomo powiedział wychowawcy, iż Tomek, Wiktor i Łukasz zniszczyli kwiaty na korytarzu szkolnym. Kuba pobił Adama do tego stopnia, że chłopiec znalazł się w szpitalu.

Marysia i Anita podczas przyjęcia u Asi zauważyły, że ta ma nową sukienkę. Anita zapytała się Asi czy mogłaby jej pożyczyć tą fantastyczna i niepowtarzalną kreację na przyszła sobotę. Dziewczyna opowiedziała, że nie pożyczy, ponieważ obawia się ,że Anita mogłaby ją zniszczyć. Anita, bardzo się zdenerwowała, ze złością pociągnęła Asię za włosy.

Pytania do uczniów:
• Dlaczego Tomasz, Wiktor i Łukasz zachowali się agresywnie?
• W jaki sposób Kuba mógł odmówić chłopcom wykonania ich planu?
• Dlaczego Anita zachował się agresywnie wobec Asi?
• W jaki sposób Asia mogła odmówić Anicie pożyczenia sukienki?
• W jakich sytuacjach pojawia się agresja i złość?

5. Podsumowanie
Uczniowie kolejno prezentują listy przyczyn agresywnych zachowań bohaterów opowiadań.

6. „ Gra z kłębkiem wełny ”

Uczniowie stoją w kole. Nauczyciel rzuca do kogoś kłębek , zatrzymując koniec nitki w ręku i równocześnie stawia mu pytanie – JAK MOŻEMY ZAPANOWAĆ NAD AGRESJĄ, ZŁOŚCIĄ?, na które uczeń odpowiada. Po udzieleniu odpowiedzi, rzuca kłębek do kogoś ...