Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Wodne laboratorium.
Cel lekcji: Poznasz właściwości wody.
Nacobezu:
- mówisz o swoich obserwacjach i doświadczeniach, wyciągasz wnioski,
- dowiesz się, czy woda ma kształt,
- poznasz niektóre substancje rozpuszczające się w wodzie,
- sprawdzisz, czy mąka rozpuszcza się w wodzie,
- dowiesz się, czy wodę można zmieszać z każdą inną cieczą,
- sprawdzisz, co pływa, a co tonie w wodzie,
- sprawdzisz, czy woda ma smak i zapach.
Pomoce dydaktyczne:
Pojemniki na wodę (mogą być słoiki), pojemniki na wodę o różnych kształtach, sól, cukier, mąka, olej, woda, plastikowe łyżeczki, barwnik, kroplomierze, drewniane klocki, kamyczki, wata, metal, woda do picia i kubeczki.
Przebieg:
Dzieci podzielone są na zespoły (najlepiej dwuosobowe). Każdy zespół ma na ławce przygotowane niezbędne materiały.
O czym ostatnio rozmawialiśmy? – Nawiązanie do wcześniej zdobytych przez uczniów wiadomości o wodzie.
Czym jest woda?
Jakie stany skupienia ma woda?
Co to jest laboratorium, co się w nim robi? Po co wykonuje się takie różne badania? Jak należy zachowywać się w laboratorium?
Na dzisiejszej lekcji stworzymy wodne laboratorium. Na ławkach są przygotowane słoiki i inne niezbędne przybory. Uważnie słuchajcie, co należy zrobić. Podczas dzisiejszych badań odpowiemy na kilka istotnych pytań.
Nauczyciel wywiesza na tablicy pytanie. Uczniowie odczytują je.
Czy woda ma kształt?
Próby odpowiedzi na pytanie. Przelewanie wody do pojemników o różnych kształtach.
Wniosek – woda przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje.
Nauczyciel wywiesza na tablicy następne pytanie
Czy woda ma smak i zapach?
Po wypowiedziach uczniów, dyżurni nalewają każdemu dziecku do kubeczka wody. Badacze wąchają wodę i smakują.
Wniosek – woda nie ma smaku ani zapachu.
Czytanie następnego pytania
Czy w wodzie rozpuszczają się różne substancje?
Wypowiedzi uczniów a następnie doświadczenie.
- Wsypcie do wody cukier i wymieszajcie. Co się stało?
Wniosek – cukier rozpuścił się w wodzie
- Nasypcie teraz do wody soli i wymieszajcie.
Wniosek – sól rozpuszcza się w wodzie
A teraz wsypcie mąkę. Co zauważyliście?
Wniosek – mąka nie rozpuszcza się w wodzie
Nauczyciel wywiesza na tablicy następne pytanie
Co pływa, a co tonie w wodzie?
Po wypowiedziach dzieci przechodzimy do doświadczenia.
Na ławkach macie przygotowane różne przedmioty (kamyk, metal, watka, drewniany klocek) włóżcie je do pojemnika z wodą. Co zauważyliście?
Wniosek – drewniany klocek unosi się na powierzchni, metal i kamyk tonie, watka początkowo jest na powierzchni a potem tonie.
Przechodzimy do następnego zadania. Próba odpowiedzi na pytanie
Czy wodę można zmieszać z każdą inną cieczą?
- Na stole jest przygotowany pojemnik z wodą. Do wody dodamy teraz oleju, wymieszajcie te dwie ciecze. Co się dzieje? Czy olej pomiesza się ...