Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ IMPREZY PRZEDSZKOLNEJ
W DNIU 29.11.2013r.
TEMAT: WRÓŻBY ANDRZEJKOWE
PROWADZĄCY: Aleksandra Szczepaniak-Smulczyk,
Cele główne :
- zapoznanie z tradycjami związanymi z andrzejkami poprzez uczestnictwo w zabawach i wróżbach,
- wdrażanie do współdziałania w grupie,
- zachęcanie do wyrażania uczuć i przeżywania radości zabawy.
Cele szczegółowe:
- zna zwyczaj wróżb i zabaw andrzejkowych
- potrafi bawić się w grupie
Uczestnicy: 3, 4, 5, 6 latki
Metody:
- słowna wg M.Kwiatkowskiej
- oglądowa
- czynna
Formy:
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Kości do gry, kartki z cyframi, kartki z zawodami, kartki z kolorami, serca z imionami dla dziewczynek i chłopców.
Przebieg:
1. Powitanie wszystkich dzieci.
2. Opowiadanie nauczyciela:
Są różne sposoby aby dowiedzieć się, co nas czeka w przyszłości. Można pójść do wróżki, która ma czarnego kota i szklaną kulę. Można zapytać cyganki, która wróży z kart i ręki.
Można też wróżyć sobie samemu, ale trzeba to robić w czasie niezwykłym.
Do dzisiaj przetrwała tradycja andrzejkowa, będąca jedynie zabawą połączoną ze wspólnymi wróżbami dziewczyn i chłopców. Obecne andrzejki są wesołym spotkaniem towarzyskim dostarczającym wielu przeżyć i emocji. Zapraszam więc Was na wspólną zabawę
andrzejkową.
3. Nauka andrzejkowego zaklęcia
„Hokus- pokus, czary- mary niech się spełnią
andrzejkowe czary”.
4. Wróżba „Losowanie zawodów”.
Aby dowiedzieć się, jaki zawód będą wykonywały w przyszłości, dzieci losują karteczki, a następnie nauczyciel głośno odczytuje wylosowany zawód: policjant, strażak, malarz, piosenkarz/piosenkarka, mechanik, piekarz, pilot, kierowca, lekarz, nauczyciel, sportowiec itd.
Po wróżbie wszystkie dzieci mówią zaklęcie:
„Hokus- pokus, czary- mary niech się
spełnią andrzejkowe czary”.
5. Wróżba „Serce".
Nauczyciel odwraca serce zapisaną stroną do dołu a dziecko
przekłuwa je igłą. Imię na które natrafi należy do przyszłego ukochanego/ukochanej. Jeżelinie przekłuj żadnego, to oznacza, że na miłość trzeba jeszcze poczekać...
6. Wróżba "Kości".
Na podłodze układamy koło z szarf, do którego wrzucamy trzy kości do gry. Jeśli choć jedna wypadnie poza okrąg, wróży to pokrzyżowanie planów.
Suma liczby oczek wróży:
3 szczęście, spełnienie marzeń
4 kłopoty, niemiłe niespodzianki
5 wkrótce poznasz miłość swojego życia
6 uczucia partnera zaczynają słabnąć
7 kłopoty w pracy
8 słuchaj rad przyjaciół
9 miłość, rychłe małżeństwo
10 złe wiadomości
11 choroba kogoś bliskiego
12 dobre wiadomości
13 tęsknota, rozczarowanie
14 pomoc kogoś wpływowego, albo nowy wielbiciel
15 sama nic nie wskórasz, potrzebujesz sojuszników
16 cenna znajomość z kimś wyjątkowym z zagranicy
17 wygrana na loterii
18 spełnienie wszystkich marzeń, sukcesy, pieniądze
7. Wróżba „Losowanie kolorów”.
Uczestnicy zabawy siadają w kręgu i losują karteczki w sześciu kolorach. Następnie wstają osoby, które wylosowały dany ...