Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Trybuła
„Aktywność pozalekcyjna i pozaszkolna dzieci, młodzieży i nastolatków” – artykuł tematyczny
„Czas wolny” jest obecnie dość często poruszanym zagadnieniem przez pedagogów i psychologów w publikacjach, prasie a nawet i mediach (telewizja, internet) z racji tego, że jest zagadnieniem dość powszechnym we współczesnych realiach, ponieważ jest jednym z najważniejszych zagadnień życia współczesnego człowieka.
Mówiąc o czasie wolnym dzieci i młodzieży trzeba wspomnieć o pojęciu aktywności pozalekcyjnej, dlatego że stanowi ono szersze rozumienie pojęcia czasu wolnego. Aktywność pozalekcyjną rozumiem jako wszelkie działania, które młodzież podejmuje w czasie wolnym od zajęć w szkolonych, i którymi zajmuje się po odrobieniu lekcji i po wypełnieniu innych obowiązków, np. domowych, szkolnych. Ważnym z punktu widzenia podjętej problematyki badawczej związanej z czasem wolnym i aktywnością pozalekcyjną młodzieży poruszanej często przez pedagogów, psychologów i socjologów będą pojęcia zajęcia pozalekcyjne i zajęcia pozaszkolne. Jeżeli mówimy o zajęciach pozalekcyjnych to mamy na myśli te zajęcia w czasie wolnym, które odbywają się po lekcjach na terenie szkoły i to właśnie szkoła je organizuje, natomiast zajęcia pozaszkolne to te, które odbywają się po lekcjach w szkole, ale poza granicami szkoły i organizują je wszelkie organizacje i placówki (np. młodzieżowe domy kultury, gminne i miejskie ośrodki kultury ośrodki sportu i rekreacji, teatry, świetlice i inne.
Często mówi się o aktywnym, bądź biernym sposobie spędzania czasu wolnego przez młodzież. Mając na uwadze aktywnie spędzany czas wolny mamy na myśli udział młodzieży we wszelkich zajęciach organizowanych po zajęciach w szkole, m.in. uczestnicząc w kółkach zainteresowań (biologicznym, matematycznym, ekologicznym, polonistycznym, geograficznym, historycznym itp.), udział w warsztatach organizowanych poza szkołą w różnych organizacjach, teatrach, ośrodkach i domach kultury, np. w warsztatach teatralnych, dziennikarskich, fotograficznych, florystycznych, plastycznych, muzycznych itp., a także amatorskie uprawianie sportu w różnych jego dziedzinach, np. biegach, pływaniu, piłce nożnej, piłce ręcznej, koszykówce, siatkówce, tenisie stołowym itp. Wyróżniamy także inne aktywne formy spędzania czasu wolnego, np. śpiewanie, pisanie wierszy i opowiadań, bajek, warsztaty decoupage, prowadzenie pamiętnika, prowadzenie własnego bloga tematycznego w Internecie, kolekcjonerstwo różnych przedmiotów i rzeczy, majsterkowanie, sklejanie modeli, taniec, prowadzenie ogródka, hodowla kwiatów i zwierząt, udział w koncertach muzycznych i festiwalach, kibicowanie na meczach sportowych bądź wyścigach samochodowych lub rowerowych, uczestniczenie w zlocie fanów jakiegoś filmu, serialu lub programu, przynależność do organizacji typu Szkolny Klub Sportowy (SKS), Szkolny Klub Kolarski (SKK), Polski Czerwony Krzyż (PCK), Związek Harcerstwa Polskiego (ZHP), Samorząd Uczniowski, Liga Ochrony Przyrody (LOP), członkostwo w fanklubie znanej osoby (sportowca, aktora, aktorki, zespołu muzycznego), prowadzenie forum dyskusyjnego w Internecie (np ...