Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
OPIS ZASAD INNOWACJI
TYTUŁ INNOWACJI :
ZASTOSOWANIE POPULARNYCH PIOSENEK W JĘZYKU ANGIELSKIM
JAKO NARZĘDZIA W UCZENIU UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHANIA Z ROZUMIENIEM W GIMNAZJUM
Autorem i realizatorem innowacji jest nauczyciel Anna Dworak.
Innowacja jest innowacją metodyczną.
Innowacja wprowadzona będzie w roku szkolnym 2013/2014.
Innowacja prowadzona będzie w klasach pierwszych gimnazjum w Publicznym Zespole Szkół w Jędrzejowie. Są to grupy, które realizują kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego. Realizowana będzie w oparciu o program nauczania DPN-MR-5070-66/09 i wprowadzi dodatkowe ćwiczenia ze słuchu na tekstach popularnych piosenek w języku angielskim.
Innowacja będzie realizowana na godzinach lekcyjnych języka angielskiego w ramach siatki godzin. Planuje się wprowadzenie dodatkowych ćwiczeń ze słuchu na materiale popularnych piosenek dwa razy w miesiącu przez cały rok szkolny.
Cele innowacji
Cele ogólne innowacji:
inteligencji muzycznej (rodzaje inteligencji wg Howarda Gardnera) do poznawania i zapamiętywania materiału leksykalnego i gramatycznego,
rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na umiejętność rozumienia ze słuchu w życiu codziennym.
Cele szczegółowe innowacji:
uczeń łatwiej rozumie różne teksty mówione i pisane w sytuacjach życia codziennego,
uczeń ma bogatsze słownictwo,
uczeń poznaje różnice między formami języka angielskiego oficjalnego potocznego,
uczeń odkrywa indywidualne zdolności językowe poprzez rozwiązywanie ćwiczeń na materiale, który go szczególnie interesuje,
uczeń łatwiej rozwiązuje zadania testowe i egzaminacyjne ze słuchu.
Formy i metody pracy
Planuje się zastosowanie różnych form i metod pracy z tekstem piosenki przed, w trakcie i po jej wysłuchaniu:
- praca indywidualna,
- praca w parach,
- praca w grupach.
Najczęściej stosowane metody pracy z piosenką:
przed słuchaniem:
uzupełnianie luk w tekście podanymi w przypadkowej kolejności słowami oraz sprawdzenie poprawności w trakcie słuchania,
tłumaczenie tekstu lub fragmentu piosenki,
poprawianie celowo zastosowanych błędów oraz sprawdzenie poprawności w trakcie słuchania,
w trakcie słuchania:
uzupełnianie luk w tekście,
wpisywanie w lukę podanych czasowników w odpowiedniej formie gramatycznej,
zaznaczanie słowa słyszanego w tekście spośród dwóch podanych, które brzmią podobnie lub pasują do danej konstrukcji,
porządkowanie kolejności zdań w zwrotce,
porządkowanie pociętych fragmentów tekstu,
porządkowanie kolejności wyrazów w linijce,
korygowanie celowo zastosowanych błędów,
notowanie tekstu w trakcie słuchania.
po słuchaniu:
opowiadanie o czym jest piosenka, opisywanie sytuacji,
nazywanie uczuć bohaterów,
określanie tematu piosenki,
szukanie słów kluczy do tematu piosenki,
odpowiadanie na pytania do tekstu,
układanie pytań do tekstu,
pisanie listu do bohatera, np. udzielenie mu rady,
pisanie historii opartej na tekście piosenki,
wymyślanie innego zakończenia,
dopisywanie kolejnych zwrotek,
powtarzanie tekstu w celu ćwiczenia wymowy,
dyktowanie tekstu lub fragmentu.
Materiał dydaktyczny zastosowany w innowacji
Część piosenek została wybrana przez nauczyciela ze względu na ich ...