Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lekcja otwarta
Temat: „Märchenwelten”
CELE:
• utrwalanie słownictwa związanego z baśniami
• rozwijanie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji
• poszerzanie wiadomości kulturoznawczych
• doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim na poziomie A2 Europejskiego Systemu Językowego
TREŚCI:
• życie i twórczość braci Grimm
DZIAŁANIA PODEJMOWANE PRZEZ UCZNIÓW I NAUCZYCIELA:
• nauczyciel koordynuje pracę uczniów
• uczniowie pracują nad wypełnieniem kart pracy
OSIĄGNIĘCIA:
• uczniowie potrafią odnaleźć potrzebne informacje
•uczniowie potrafią współpracować w zespole
• uczniowie wykorzystują swoją ogólną wiedzę do wykonywania zadań
• uczniowie posługują się językiem niemieckim na poziomie A2
MATERIAŁY:
• plakaty przedstawiające wybrane baśnie braci Grimm
• prezentacja multimedialna
• kartki z tytułami baśni w języku polskim i niemieckim
• karty pracy
•kartki z przymiotnikami określającymi cechy charakteru
Przebieg lekcji:
Wprowadzenie
- wprowadzenie do tematu: prezentacja plakatów z baśniami braci Grimm
- objaśnienie zasad pracy z kartą pracy
- prezentacja multimedialna – „Sylwetki braci Grimm”
- informacja o największych dziełach braci Grimm
II.
Prezentacja materiału
- rozdanie uczniom kart pracy i przystąpienie do rozwiązywania zadań
Zadanie 1 – Uczniowie odpowiadają na pytania zamieszczone na tablicy interaktywnej – pytania dotyczą tytułów wyświetlanych baśni w języku polskim i niemieckim oraz wykonują zadanie, w którym należy przetłumaczyć niemieckie tytuły 12 baśni na język poski.
Zadanie 2 – Uczniowie oglądają przygotowane prezentacje oraz zapamiętują informacje dotyczące życia i twórczości braci Grimm.
Zadanie 3 – Uczniowie wyszukują cech baśni na podstawie otrzymanego tekstu przykładowej baśni i podkreślają je.
Następnie w tabeli przedstawiającej prawdziwe i nieprawdziwe informacje o baśniach, wybierają tylko te prawidłowe.
Zadanie 4 – Uczniowie porządkują otrzymane na kartkach przymiotniki dotyczące cech charakteru postaci baśniowych na pozytywne i negatywne. Następnie dopasowują przymiotniki do postaci baśniowych.
Kolejne zadanie polega na przedstawieniu za pomocą mimiki i gestów zaproponowanych przez nauczyciela postaci baśniowych. Ostatnim etapem tego kręgu tematycznego jest rozszyfrowanie tytułu baśni , znając jedynie krótki cytat oraz odnalezienie motywu przewodniego.
Zadanie 5 – Uczniowie przypominają sobie imiona popularnych postaci współczesnych bajek, baśni. Następnie do tabeli otrzymanej od nauczyciela wpisują cechy charakteru pasujące do podanej postaci.
Zadanie 6 – Uczniowie oglądają plakaty z baśniami braci Grimm i starają się zapamiętać jak najwięcej szczegółów z wybranego przez siebie plakatu. Odwracają się plecami do plakatu i przedstawiają zapamiętane szczegóły oraz dodają elementy znane z treści baśni, a które nie zostały zaprezentowane na plakacie.
Podsumowanie pracy uczniów
- przeliczenie zdobytych punktów
- quiz dotyczący życia i twórczości braci Grimm dla obecnych gości
Ewaluacja