Dodaj publikację
Autor
Bożena Łapińska
Data publikacji
2014-01-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
167

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program edukacji teatralnej dla klas I-III T jak teatr.
 Pobierz (docx, 26,2 KB)

Podgląd treści

Program edukacji teatralnej

dla klas I-III

Szkoła Podstawowa w Sokołach

„T jak teatr”

 

 Opracowała: mgr Bożena Łapińska Sokoły, dn.27.05.2013r.

  ,,Dziecko nie jest aktorem, ono bawi się w teatr”

 WSTĘP

Prowizoryczna scena, kukiełki własnoręcznie zrobione ze wszystkiego co się da przez dzieci, artyści za parawanem czekający na sygnał, pełna widownia na dywanie to częsty widok w grupie przedszkolnej. Na pytanie : ”W co będziemy się dzisiaj bawić?” , z entuzjazmem odpowiadają, właściwie krzyczą: „ W teatr!!!”. Trudno uwierzyć jaką wyobraźnię maja dzieci. Treść spektaklu tworzą na poczekaniu. Z małego wątku potrafią stworzyć barwną historię, dzięki której odgadnąć można marzenia, pragnienia i problemy bohaterów. A jak grają?! Nawet te najbardziej zamknięte, małomówne mają coś do powiedzenia. Niektórzy operują głosem jak instrumentem. Kukiełki potrafią płakać, śmiać się i cieszyć, chwalić i prosić, przytulać się i gniewać. Aktorzy otwierają się przed widownią, przeżywają zachowania swoich lalek. Nastrój udziela się wszystkim. A jak słucha widownia?! Nie trzeba prosić o uwagę. Dzieci w skupieniu z otwarta buzią i błyszczącymi oczami najpierw czekają na pierwszy występ, a potem na zmianę i swoją kolej. Reakcję są różne: od spontanicznego śmiechu, poprzez okrzyki, głośne zbiorowe odpowiedzi na pytania kukiełek, po buczenie jako wyraz niezadowolenia lub wielkie oklaski.

Tak w skrócie wyglądała przedszkolna zabawa w aktorów i teatr, która stała się dla mnie inspiracją i motywacją do napisania programu i prowadzenia koła teatralnego w klasach I-III.

Pragnę, by udział w moich zajęciach dostarczył dzieciom wiele satysfakcji, dał szansę lepszego rozwoju ich uzdolnień i uwierzenia we własne możliwości.

Teatr w życiu dziecka jest bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym rozwój osobowości, aktywności i twórczości. Zajęcia teatralne poszerzają i kształtują wiedzę ucznia,

rozwijają zainteresowania, umacniają wiarę w siebie. Teatr bowiem uczy myślenia i sprawia, że dzieci stają się bardziej otwarte na świat i ludzi.

Dzieci bardzo lubią wszelkiego rodzaju inscenizacje, przedstawienia, gry dramowe, ponieważ są one oparte na zabawie, która jest bliska każdemu dziecku. Poprzez zabawę w aktorów zaspakajają swoje potrzeby takie jak: chęć działania, pragnienie akceptacji w grupie, poczucie sukcesu. Uczestniczenie w zajęciach szkolnego koła teatralnego dostarczy dziecku wielu wrażeń a przy tym będzie wspaniałą zabawą. Dzięki takim zajęciom dzieci otwierają się emocjonalnie, uwrażliwiają, teatr umożliwia im wyrażanie siebie.

Teatr szkolny spełnia ogromną rolę w kształtowaniu szacunku dla pracy drugiego człowieka. Poprzez swój własny wysiłek, poświęcony czas i energię, dzieci lepiej rozumieją i

doceniają pracę innych ludzi. Szkolna edukacja teatralna poprzez pracę w zespole, umożliwia

dzieciom zrozumienie znaczenia współpracy i konieczności liczenia się ...