Dodaj publikację
Autor
Anna Matysiak
Data publikacji
2014-02-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
76

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz przeprowadzenia zajęć praktycznych w kl. 3 technikum żywienia i gospodarstwa domowego na podstawie programu nauczania NR 321[10].
 Pobierz (doc, 48,5 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH DLA Kl. 3 tg

Data : 03 grudnia 2013

Prowadzący: mgr Anna Matysiak

Czas : 180 min

Nr programu nauczania: 321[10]

Dział : Sporządzanie dań zasadniczych

Treści podstawy programowej realizowane w trakcie zajęć :

Blok: żywieniowy

16) układać i oceniać jadłospisy dla różnych grup ludności

17)planować i oceniać jadłospisy w obiektach zbiorowego wyżywienia o charakterze zamkniętym

19) przestrzegać wymagań higienicznych dotyczących produkcji potraw oraz przechowywania surowców i produktów spożywczych

20) organizować proces produkcji potraw w różnych warunkach lokalowych i z wykorzystaniem różnego wyposażenia, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymagań ergonomii

28) stosować różne sposoby i techniki podawania potraw i napojów

Blok: higieniczny

5) określać przyczyny i skutki urazów oraz udzielać pomocy przedlekarskiej osobom poszkodowanym

6) rozróżniać i oceniać przydatność środków chemicznych do mycia, prania, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń, zastawy stołowej i odzieży

Pomoce dydaktyczne:

1. Podręcznik „Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem część II”- Małgorzata Konarzewska, Barbara Zielonka, Maria Konarzewska-Sokołowska

2. „Sporządzanie i ekspedycja potraw i napojów część I” – Anna Kmiołek

TEMAT: Przygotowanie dań zasadniczych z wykorzystaniem drobiu. Bhp i higiena produkcji.

Cele zajęć :

1. Cel ogólny :

Doskonalenie i utrwalanie umiejętności sporządzania i dekorowania potraw z drobiu

2. Cele operacyjne zajęć:

Uczeń zna:
- podział drobiu ze względu na przydatność kulinarną,
- wykaz maszyn i urządzeń niezbędnych do wykonania ćwiczenia,
- czynności obejmujące obróbkę wstępną i cieplną drobiu,
- technikę wykonania potraw,
- sposoby podania potraw.
Uczeń rozumie:
- przydatność opanowania technik obróbek cieplnych drobiu,
- konieczność współdziałania z kolegami,
- wpływ higieny na jakość produkcji potraw,
- potrzebę oszczędzania surowców i energii, dbałość o sprzęt.
Uczeń potrafi:
- zaplanować poszczególne etapy pracy,
- przygotować stanowisko do pracy,
- czytać ze zrozumieniem instrukcje i receptury,
- sporządzić zaplanowane rodzaje potraw,
- estetycznie i prawidłowo podać i udekorować potrawę do degustacji,
- ocenić jakość wykonanej potrawy,
- rozróżniać elementy tuszki drobiu i ich zastosowanie w gastronomii,
- przestrzegać przepisy higieniczne i bhp w czasie zajęć.

Metoda : Ćwiczenia, pokaz, pogadanka, elementy wykładu

Formy pracy: Indywidualna, grupowa, zespołowa

STRUKTURA ZAJĘĆ

I Część organizacyjno porządkowa

1.Sprawdzenie listy obecności

2. Sprawdzenie wyglądu zewnętrznego, sposobu ubrania uczniów na zajęciach

II Część wstępna z instruktażem wstępnym

1.Podanie tematu i planu zajęć

PLAN:

Asortyment dań zasadniczych z wykorzystaniem drobiu :

1) Forszmak z kluskami gotowanymi na parze

2) Kotlet de volaille z ziemniakami ziołowymi i surówką z marchwi

3) Udko pieczone w sezamie z ryżem i surówką z kapusty pekińskiej

4) Roladki drobiowe z serem, ziemniakami puree i surówką z czerwonej kapusty

5) Chińszczyzna z warzywami

Technika sporządzania potraw z drobiu

2 ...