Dodaj publikację
Autor
Anna Gogolewska
Data publikacji
2014-02-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
125

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja dotyczy utrwalenia materiału z ortografii w klasie 5 w sposób, który jest lubiany przez uczniów. Metody pracy aktywizują dzieci w różnych aspektach, powodują, że są one zainteresowane tokiem lekcji i chętnie w niej uczestniczą.
 Pobierz (docx, 35,3 KB)

Podgląd treści

LEKCJA OTWARTA

Z JĘZYKA POLSKIEGO

OPRACOWAŁA mgr Anna Gogolewska

NAUCZYCIEL MIANOWANY

Szkoła Podstawowa nr 54

W Łodzi

Termin przeprowadzenia lekcji: 4 marca 2014 r.

Prowadzący: mgr Anna Gogolewska

Klasa: Va

Temat lekcji: Raz dwa trzy zwyciężasz ty – jak pokonać ortograficzne byki?

CELE LEKCJI:

Cele ogólne

Uczeń:

Gromadzi słownictwo związane z trudnościami ortograficznymi.

Korzysta ze słownika ortograficznego.

Współpracuje w grupie.

Cele szczegółowe:

Uczeń dostrzega problem ortograficzny.

Tworzy własny bank trudnych słów.

Tworzy grę planszową z wykorzystaniem słów z trudnościami ortograficznymi.

METODY:

komunikacyjna;

praca w grupach

FORMY PRACY:

praca z całą klasą

praca indywidualna

grupowa kierowana przez nauczyciela i samodzielna;

ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE:

podręcznik

tablica

zeszyt

karton

kartony A4 z wypisanymi na nich literami: H, CH, RZ, Ż

II. PRZEBIEG LEKCJI

1.Sprawy porządkowe

2. Zapisanie tematu.

3. Powtarzamy zasady ortograficzne dotyczące rz, ż, ch, h.

RZ po spółgłoskach: p, b, k, g, t, d, j, w, ch.

- WYJĄTKI: pszczoła, pszenica, kształt, wszyscy, a także przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym.

- Ż: po literach: l,ł,r,n

- CH:

- po s

- prawie zawsze na końcu wyrazu

- najczęściej w środku

WYJĄTKI: np.: bohater, czyhać, grahamka, Podhale

H:

piszemy po literze z-

Pisownię wielu wyrazów trzeba zapamiętać, ponieważ nie ma reguł, które by ją uzasadniały. Dużo takich wyrazów jest z h i ch na początku.

4. Dzieci odpowiadają na pytania:

Jak zapiszemy wyrazy?:

mucha, drzewo, przejście, pieprz, wachlarz, ciężar, książę, żuraw, monarcha, król, grzebień grzechotka, schody schłodzić, grzyby, chrząszcz, groch, zhańbić, rżeć, szloch, druh, kształt, wehikuł, wataha, kształt, zharmonizować.

Odpowiadają za pomocą podniesionej kartki A4 z odpowiednimi literami, które powinny się znaleźć w przeczytanym przez nauczyciela wyrazie.

( na jednej kartce A4 jest jedna litera np.: CH, H itd.), a następnie zapisują wyrazy poprawnie w zeszycie i na tablicy. Trzeba zwrócić uwagę, by każde dziecko choć raz znalazło się przy tablicy i miało okazję zapisać na niej wyraz.

5. Podział klasy na 4 lub 5 grup (dobrze, żeby w każdej grupie było od 3 do 4 osób).

- Każda grupa tworzy własną ortograficzną grę z wykorzystaniem większości

zgromadzonych wyrazów oraz zasad ortograficznych.

Pytania w grze mają dotyczyć powtórzonych reguł ortograficznych

lub wyjątków albo wyrazów zebranych w banku trudnych słów.

.

- Dzieci wybierają najładniejszą, najstaranniej wykonaną grę, oceniają rezultaty swojej pracy. Na następnej lekcji gra może posłużyć do utrwalenia materiału w formie zabawy, którą uczniowie bardzo lubią.

Praca domowa:

1. Zapamiętaj zasady ortograficzne i wyjątki.

2. Zapisane wyrazy ułóż alfabetycznie i zapisz w zeszycie jeden pod drugim ...