Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
LEKCJA OTWARTA
Z JĘZYKA POLSKIEGO
OPRACOWAŁA mgr Anna Gogolewska
NAUCZYCIEL MIANOWANY
Szkoła Podstawowa nr 54
W Łodzi
Termin przeprowadzenia lekcji: 4 marca 2014 r.
Prowadzący: mgr Anna Gogolewska
Klasa: Va
Temat lekcji: Raz dwa trzy zwyciężasz ty – jak pokonać ortograficzne byki?
CELE LEKCJI:
Cele ogólne
Uczeń:
Gromadzi słownictwo związane z trudnościami ortograficznymi.
Korzysta ze słownika ortograficznego.
Współpracuje w grupie.
Cele szczegółowe:
Uczeń dostrzega problem ortograficzny.
Tworzy własny bank trudnych słów.
Tworzy grę planszową z wykorzystaniem słów z trudnościami ortograficznymi.
METODY:
komunikacyjna;
praca w grupach
FORMY PRACY:
praca z całą klasą
praca indywidualna
grupowa kierowana przez nauczyciela i samodzielna;
ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE:
podręcznik
tablica
zeszyt
karton
kartony A4 z wypisanymi na nich literami: H, CH, RZ, Ż
II. PRZEBIEG LEKCJI
1.Sprawy porządkowe
2. Zapisanie tematu.
3. Powtarzamy zasady ortograficzne dotyczące rz, ż, ch, h.
RZ po spółgłoskach: p, b, k, g, t, d, j, w, ch.
- WYJĄTKI: pszczoła, pszenica, kształt, wszyscy, a także przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym.
- Ż: po literach: l,ł,r,n
- CH:
- po s
- prawie zawsze na końcu wyrazu
- najczęściej w środku
WYJĄTKI: np.: bohater, czyhać, grahamka, Podhale
H:
piszemy po literze z-
Pisownię wielu wyrazów trzeba zapamiętać, ponieważ nie ma reguł, które by ją uzasadniały. Dużo takich wyrazów jest z h i ch na początku.
4. Dzieci odpowiadają na pytania:
Jak zapiszemy wyrazy?:
mucha, drzewo, przejście, pieprz, wachlarz, ciężar, książę, żuraw, monarcha, król, grzebień grzechotka, schody schłodzić, grzyby, chrząszcz, groch, zhańbić, rżeć, szloch, druh, kształt, wehikuł, wataha, kształt, zharmonizować.
Odpowiadają za pomocą podniesionej kartki A4 z odpowiednimi literami, które powinny się znaleźć w przeczytanym przez nauczyciela wyrazie.
( na jednej kartce A4 jest jedna litera np.: CH, H itd.), a następnie zapisują wyrazy poprawnie w zeszycie i na tablicy. Trzeba zwrócić uwagę, by każde dziecko choć raz znalazło się przy tablicy i miało okazję zapisać na niej wyraz.
5. Podział klasy na 4 lub 5 grup (dobrze, żeby w każdej grupie było od 3 do 4 osób).
- Każda grupa tworzy własną ortograficzną grę z wykorzystaniem większości
zgromadzonych wyrazów oraz zasad ortograficznych.
Pytania w grze mają dotyczyć powtórzonych reguł ortograficznych
lub wyjątków albo wyrazów zebranych w banku trudnych słów.
.
- Dzieci wybierają najładniejszą, najstaranniej wykonaną grę, oceniają rezultaty swojej pracy. Na następnej lekcji gra może posłużyć do utrwalenia materiału w formie zabawy, którą uczniowie bardzo lubią.
Praca domowa:
1. Zapamiętaj zasady ortograficzne i wyjątki.
2. Zapisane wyrazy ułóż alfabetycznie i zapisz w zeszycie jeden pod drugim ...