Dodaj publikację
Autor
Marzena Janusz
Data publikacji
2014-02-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
25

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł pedagogizacyjny dla rodziców, wychowawców  dzieci w wieku przedszkolnym Propozycje zabaw i ćwiczeń do pracy z dziećmi na zajęciach w domu oraz w przedszkolu. …ABY TWOJE DZIECKO MÓWIŁO POPRAWNIE… Spis omawianych tematów w artykule: 1.      Z jakimi objawami powinniśmy zgłosić się po pomoc do specjalisty (logopedy)? 2.      Opóźniony rozwój mowy- kiedy występuje… 3.      Zestaw zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym rozwijających aparat mowy: 4.      Ćwiczenie języka i warg w formie zabawy.
 Pobierz (doc, 66,5 KB)

Podgląd treści

…ABY TWOJE DZIECKO MÓWIŁO POPRAWNIE…

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ I ZABAW

Z jakimi objawami powinniśmy zgłosić się po pomoc do specjalisty (logopedy)?
• Dziecko ukończyło 2 rok życia, a nie mówi, porozumiewa się gestami, krzykiem.
• Dziecko 3-letnie i starsze mówi dużo, ale wypowiedzi są niezrozumiałe, jakby „bełkotliwe”.
• Dziecko zastępuje głoski (szczególnie „s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź”) dziwnie brzmiącymi, „świszczącymi” dźwiękami.
• Dziecko wymawia głoskę „r” nieprawidłowo (tzw. „r” francuskie) lub dziecko 6-letnie nie wyma-wia jej wcale.
• Dziecko wysuwa język między zęby podczas wymawiania niektórych głosek.
• Dziecko mówi „fota” zamiast „woda”, „szapa” zamiast „żaba”, „cieci” zamiast „dzieci” itp.
• Dziecko 4 letnie nie wymawia głosek „k, g”, czyli mówi „tula” zamiast „kula”, „totet” zamiast „ko-tek” itp.
• Dziecko 4-5 letnie nie różnicuje słuchowo niektórych głosek np. „b - p, d - t, w – f, g –k, sz – s, cz – ć” i innych. Jeśli pokazujemy dwa rysunki – „bułkę” i „półkę”, „górę” i „kurę” – dziecko słysząc słowo „bułka” wskaże na „półkę” i odwrotnie, a podobnie zrobi z obrazkami „kury” i „góry”.
• Dziecko nie poznaje nowych słów, a jego rozwój mowy się zatrzymał.
• Dziecko nie reaguje na nasze polecenia pomimo ich powtarzania, albo nie reaguje na zróżnicowane pod względem głośności dźwięki, reaguje nieadekwatnie na różne dźwięki, bardzo głośno mówi, głośno nastawia telewizor – być może ma kłopot ze słuchem.
• Dziecko mówiąc ślini się, wykonuje dziwne ruchy językiem. Przyczyną może być dysfunkcja połykowa, tzw. połykanie niemowlęce.
• Dziecko w nienaturalny sposób zacina się, powtarza poszczególne głoski, sylaby, a nawet całe wyrazy nie tylko podczas wzburzenia, ale także podczas zwykłych wypowiedzi i towarzyszą temu napięcia ciała, tiki.
• Dziecko mówi przez nos, głos jest stłumiony - przyczyną mogą być wady anatomiczne, np.: przerost śluzówki nosa lub skrzywienie jego przegrody, polipy, przerost trzeciego migdałka, rozszczepy podniebienia (niewidoczne, bo podśluzówkowe).
• U dziecka często występują infekcje górnych dróg oddechowych - należy sprawdzić stan ucha środkowego (czy nie ma zalegającego płynu będącego skutkiem wysiękowego zapalenia ucha) oraz stan migdałków podniebiennych i trzeciego migdała (może uciskać trąbki słuchowe). Przyczyną mogą także być choroby alergiczne.
• Dziecko ma wadę zgryzu, np. zęby górne nie stykają się z dolnymi i dziecko ma szparę między szczęką górną a żuchwą (zgryz otwarty), maluch ma cofniętą żuchwę w stosunku do szczęki górnej (tyłozgryz), wysuniętą do przodu żuchwę w stosunku do szczęki górnej (przodozgryz). Musimy się liczyć z tym, iż anomalie te mogą prowadzić do wad wymowy. 

Opóźnienia w rozwoju mowy występuje gdy:
• dziecko roczne dopiero zaczyna gaworzyć
• dwulatek zaczyna wypowiadać pierwsze, proste słowa ...