Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji fizyki dla klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej
Agnieszka Mazelanik
Temat jednostki metodycznej: Grawitacja
Temat jednostki lekcyjnej: PRAWO POWSZECHNEGO CIĄŻENIA –
ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ
Cel ogólny:
Cele lekcji poznawcze i kształcące
Przypomnienie wcześniej poznanych wiadomości na temat grawitacji
Wykorzystanie prawa powszechnego ciążenia do zadań rachunkowych
Uczeń wie:
Od czego zależy siła oddziaływania grawitacyjnego
Jak definiujemy prawo powszechnego ciążenia
Jaka jest jednostka siły grawitacji
Że grawitacja występuje powszechnie
Jakie są rodzaje pól grawitacyjnych
Że oddziaływanie grawitacyjne należy do oddziaływań słabych
Uczeń potrafi:
Narysować wykres zależności siły grawitacji od masy ciała
Narysować wykres zależności siły grawitacji od odległości
Wykorzystać wielkości fizyczne do rozwiązania prostych zadań obliczeniowych
Podać przykłady oddziaływania grawitacyjnego z życia codziennego
Cele wychowawcze
Uczeń:
stara się przewidywać przebieg i skutki zjawisk fizycznych na podstawie poznanych praw i zasad
stara się umiejętnie korzystać z poznanych praw przy zadaniach rachunkowych
potrafi przekazywać zdobyte wiadomości – doskonali umiejętności komunikacyjne
dostrzega powiązanie fizyki z życiem codziennym
kształtuje postawy dialogu, umiejętności słuchania innych
przestrzega zasady BHP na lekcji
wykazuje cierpliwość i dokładność w pracy
uważnie notuje niezbędne informacje
dba o ład na stanowisku pracy
Metody nauczania/uczenia się
podająca: pogadanka, opis i wyjaśnienie, dyskusja
Formy pracy
zbiorowa i indywidualna
Materiały i środki dydaktyczne
podręcznik
sprzęt multimedialny
zadania przygotowane przez nauczyciela
karta pracy przygotowane przez nauczyciela
Przebieg lekcji:
Część wstępna i nawiązująca:
Przywitanie uczniów i sprawdzenie obecności. Informacja o sposobie oceniania aktywności na lekcji.
Sprawdzenie zadania domowego
Nawiązanie do tematu lekcji poprzez rekapitulację wtórną:Z poprzednich lekcji fizyki w szkole ponadgimnazjalnej - uczniowie przypominają treści dotyczące oddziaływania grawitacyjnego.
Część właściwa:
Podanie tematu lekcji.
Wyświetlenie na ekranie treści zadań (w odpowiedniej kolejności)
Losowo wybrani uczniowie lub ochotnicy proszeni sa do tablicy w celu rozwiązania i wyjaśnienia zadania.
Zad. 1 .
Jak zmieni się siła grawitacji jeżeli:
a). masa jednego ciała zmniejszy się 2 razy
b). masa każdego ciała zwiększy się 4 razy
c). odległość zmniejszy się czterokrotnie
d). odległość zwiększy się 5 razy
e). odległość zmniejszy się szesnastokrotnie, a masa każdego ciała zmaleje czterokrotnie
Zad.2.
Jaś waży 40 kg, a jego szkoła 3 tyś. Ton. Jaką siłą szkoła przyciąga Jasia, gdy znajduje się on 1 km od niej? Czy ta siła może spowodować, że Jaś pójdzie do szkoły?
Zad.3.
W jakiej odległości od siebie powinny się znaleźć dwie stalowe kule o masie 100 t każda, aby przyciągały się siłą grawitacji 1N? Czy takie ustawienie kul jest możliwe?
Podsumowanie:
Rekapitulacja pierwotna (Karta pracy ucznia).
Podanie zadania domowego.
Wystawienie ocen z aktywności ...