Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji fizyki dla klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej
Agnieszka Mazelanik
Temat jednostki metodycznej: Grawitacja
Temat jednostki lekcyjnej: CIĘŻAR I NIEWAŻKOŚĆ
Cel ogólny:
Cele lekcji poznawcze i kształcące
Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu stanu przeciążenia, niedociążenia oraz nieważkości
Rozwiązanie prostych zadań obliczeniowych związanych ze stanem przeciążenia oraz niedociążenia
Uczeń wie:
Kiedy występuje stan przeciążenia
Co oznacza że wystąpiło przeciążenie
Kiedy występuje stan niedociążenia
Co oznacza że wystąpiło niedociążenie
Kiedy występuje stan nieważkości
Co oznacza że wystąpiła nieważkość
Uczeń potrafi:
Podać warunki ,które muszą być spełnione jeżeli mówimy o stanie przeciążenia, niedociążenia oraz nieważkości
Wykorzystać wielkości fizyczne do rozwiązania prostych zadań obliczeniowych
Podać przykłady powyższych stanów z życia codziennego
Cele wychowawcze
Uczeń:
stara się przewidywać przebieg i skutki zjawisk fizycznych na podstawie poznanych praw i zasad
stara się umiejętnie korzystać z poznanych praw przy zadaniach rachunkowych
potrafi przekazywać zdobyte wiadomości – doskonali umiejętności komunikacyjne
dostrzega powiązanie fizyki z życiem codziennym
kształtuje postawy dialogu, umiejętności słuchania innych
przestrzega zasady BHP na lekcji
wykazuje cierpliwość i dokładność w pracy
uważnie notuje niezbędne informacje
dba o ład na stanowisku pracy
Metody nauczania/uczenia się
podająca
opis i wyjaśnienie
dyskusja
Formy pracy
zbiorowa i indywidualna
Materiały i środki dydaktyczne
podręcznik (ilustracje oraz zadania zamieszczone w podręczniku)
sprzęt multimedialny
karta pracy przygotowana przez nauczyciela
Przebieg lekcji:
Część wstępna i nawiązująca:
Przywitanie uczniów i sprawdzenie obecności. Informacja o sposobie oceniania aktywności na lekcji.
Sprawdzenie zadania domowego
Nawiązanie do tematu lekcji poprzez rekapitulację wtórną:a). Z poprzednich lekcji fizyki w szkole ponadgimnazjalnej - uczniowie wskazują siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał na powierzchne Ziemi.
b). Z lekcji fizyki w gimnazjum – uczniowie posługują się pojęciem siły ciężkości, opisują zachowanie się ciał na podstawie II zasady dynamiki Newtona, odróżniają masę od ciężaru ciała, posługują się pojęciem przyspieszenia
Część właściwa:
Podanie tematu lekcji.
Przypomnienie definicji ciężaru ( dyskusja na temat pomiaru własnego ciężaru za pomocą wagi sprężynowej)
Omówienie jak zmieni się wskazanie wagi znajdującej się w windzie, która porusza się z pewnym przyspieszeniem w górę lub w dół
Wyjaśnienie występowania stanów przeciążenia i niedociążenia (podręcznik str 83)
Wyjaśnienie na czym polega stan nieważkości
Rozwiązanie zadań zamieszczonych w podręczniku (zad.3, zad.4 str 87)
Podsumowanie:
Rekapitulacja pierwotna (Karta pracy ucznia).
Podanie zadania domowego.
Wystawienie ocen z aktywności na lekcji.
Pożegnanie uczniów.
Zadanie domowe:
Zad. 6str 87 podręcznik
Wyszukaj informacje o stanie nieważkości podczas lotów kosmicznych