Dodaj publikację
Autor
Marzena Grajcar
Data publikacji
2014-03-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
91

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program własny koła informatycznego "Projektujemy, tworzymy, programujemy" przeznaczony dla gimnazjum.
 Pobierz (docx, 48,1 KB)

Podgląd treści

Program zajęć koła informatycznego

„Projektujemy, tworzymy, programujemy”

realizowanych w Zespole Szkół im. St. Ligonia

w Truskolasach – Gimnazjum

Opracowała: Marzena Grajcar

Truskolasy 2012/2013

Wstęp

Program został napisany z myślą o zrealizowaniu go w klasach I-III gimnazjum. Jest on odpowiedzią na zainteresowanie uczniów edukacją informatyczną i poznawaniem coraz to nowych środków i technik komputerowych. Program realizowany będzie na kole informatycznym, które jest formą zajęć pozalekcyjnych, odbywających się jeden raz w tygodniu, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej. Koło umożliwia dostęp do komputerów wszystkim zainteresowanym uczniom gimnazjum, bez względu na klasę.

Rozwój sprzętu komputerowego i oprogramowania powoduje pojawianie się nowych treści. Uczniowie chcący wzbogacić swoje wiadomości i umiejętności z zakresu nowoczesnych technologii mają okazję do nabywania, poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Zajęcia te mają na celu racjonalne zagospodarowanie uczniom ich wolnego czasu.

Niniejszy program zawiera wiadomości z zakresu obsługi komputera oraz obsługi programów użytkowych, takich jak: program graficzny Gimp, Microsoft Publisher, Windows Movie Maker, Power Point, Eli, Logo Komeniusz oraz edytora stron www. Korzystanie z technologii komputerowej, Internetu i urządzeń peryferyjnych są podstawowymi umiejętnościami przygotowującymi uczniów do życia we współczesnym świecie. Ponadto zajęcia te powinny służyć nie tylko pogłębianiu wiedzy informatycznej, ale i ogólnemu rozwojowi ucznia. Program pozwala na realizację oczekiwań związanych z reformą, a więc przekazanie wiedzy, która będzie w życiu przydatna. Treści mają zachęcić do samodzielnych działań.

Ogólne cele edukacyjne, dydaktyczne i wychowawcze

podnoszenie poziomu kultury technicznej młodzieży,

rozwijanie zainteresowań informatycznych uczniów,

kształtowanie aktywności poznawczej i twórczej ucznia,

wyrabianie umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym w rozwiązywaniu różnych zadań praktycznych,

tworzenie warunków do realizacji twórczości uczniowskiej w dziedzinie edytorów tekstowych, multimedialnych oraz prezentowania i publikowania informacji,

poznawania i rozumienia otaczającego świata,

przestrzeganie reguł prawnych określających zasady korzystania z oprogramowania i danych komputerowych,

posługiwanie się terminologią stosowaną w informatyce,

przygotowywanie do konkursów informatycznych,

stworzenie możliwości do nabywania umiejętności rozwiązywania problemów  w twórczy sposób oraz poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,

przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym,

nabywanie umiejętności pracy w grupie oraz pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

uświadomienie zagrożeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z komputera  i oprogramowania,

poszanowanie własności szkoły,

kulturalne komunikowanie się z innymi podczas zajęć,

nabywanie umiejętności pracy w grupie oraz pomoc uczniom słabszym,

rozwijanie zainteresowań i chęci do dalszej nauki.

Szczegółowe cele dydaktyczne i wychowawcze

Dydaktyczne:

Uczeń:

uczy się zasad bezpiecznego użytkowania komputera,

uczy się sposobów importowania grafiki, pobierania obrazu ze skanera, Internetu, aparatu cyfrowego, telefonu komórkowego,

zapisuje importowaną grafikę w ...