Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć koła informatycznego
„Projektujemy, tworzymy, programujemy”
realizowanych w Zespole Szkół im. St. Ligonia
w Truskolasach – Gimnazjum
Opracowała: Marzena Grajcar
Truskolasy 2012/2013
Wstęp
Program został napisany z myślą o zrealizowaniu go w klasach I-III gimnazjum. Jest on odpowiedzią na zainteresowanie uczniów edukacją informatyczną i poznawaniem coraz to nowych środków i technik komputerowych. Program realizowany będzie na kole informatycznym, które jest formą zajęć pozalekcyjnych, odbywających się jeden raz w tygodniu, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej. Koło umożliwia dostęp do komputerów wszystkim zainteresowanym uczniom gimnazjum, bez względu na klasę.
Rozwój sprzętu komputerowego i oprogramowania powoduje pojawianie się nowych treści. Uczniowie chcący wzbogacić swoje wiadomości i umiejętności z zakresu nowoczesnych technologii mają okazję do nabywania, poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Zajęcia te mają na celu racjonalne zagospodarowanie uczniom ich wolnego czasu.
Niniejszy program zawiera wiadomości z zakresu obsługi komputera oraz obsługi programów użytkowych, takich jak: program graficzny Gimp, Microsoft Publisher, Windows Movie Maker, Power Point, Eli, Logo Komeniusz oraz edytora stron www. Korzystanie z technologii komputerowej, Internetu i urządzeń peryferyjnych są podstawowymi umiejętnościami przygotowującymi uczniów do życia we współczesnym świecie. Ponadto zajęcia te powinny służyć nie tylko pogłębianiu wiedzy informatycznej, ale i ogólnemu rozwojowi ucznia. Program pozwala na realizację oczekiwań związanych z reformą, a więc przekazanie wiedzy, która będzie w życiu przydatna. Treści mają zachęcić do samodzielnych działań.
Ogólne cele edukacyjne, dydaktyczne i wychowawcze
podnoszenie poziomu kultury technicznej młodzieży,
rozwijanie zainteresowań informatycznych uczniów,
kształtowanie aktywności poznawczej i twórczej ucznia,
wyrabianie umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym w rozwiązywaniu różnych zadań praktycznych,
tworzenie warunków do realizacji twórczości uczniowskiej w dziedzinie edytorów tekstowych, multimedialnych oraz prezentowania i publikowania informacji,
poznawania i rozumienia otaczającego świata,
przestrzeganie reguł prawnych określających zasady korzystania z oprogramowania i danych komputerowych,
posługiwanie się terminologią stosowaną w informatyce,
przygotowywanie do konkursów informatycznych,
stworzenie możliwości do nabywania umiejętności rozwiązywania problemów w twórczy sposób oraz poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym,
nabywanie umiejętności pracy w grupie oraz pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
uświadomienie zagrożeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z komputera i oprogramowania,
poszanowanie własności szkoły,
kulturalne komunikowanie się z innymi podczas zajęć,
nabywanie umiejętności pracy w grupie oraz pomoc uczniom słabszym,
rozwijanie zainteresowań i chęci do dalszej nauki.
Szczegółowe cele dydaktyczne i wychowawcze
Dydaktyczne:
Uczeń:
uczy się zasad bezpiecznego użytkowania komputera,
uczy się sposobów importowania grafiki, pobierania obrazu ze skanera, Internetu, aparatu cyfrowego, telefonu komórkowego,
zapisuje importowaną grafikę w ...