Dodaj publikację
Autor
Marzena Janusz
Data publikacji
2014-03-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
19

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ćwiczenia wstępne-przygotowawcze do prawidłowej artykulacji głosek tylnojęzykowych /k/ i /g/. Ćwiczenia dla logopedów oraz rodziców podczas ćwiczeń utrwalających w domu.
 Pobierz (docx, 14,5 KB)

Podgląd treści

Ćwiczenia wstępne przygotowujące do prawidłowego

wymawiania- wywołania głoski (k) oraz (g) w formie zabawy

na zajęciach logopedycznych a potem podczas ćwiczeń z dzieckiem w domu.

Ćwiczenia języka i podniebienia miękkiego:

.„Kropeczki”- malujemy czubkiem języka kropki na podniebieniu twardym i miękkim. Staramy się kierować język jak najdalej w tył, w kierunku gardła.

„Przyklejony język” – przesadnie „przyklejmy” i „odklejamy” język od podniebienia.

Unosimy tył języka jakbyśmy chcieli nim zamknąć gardło. Następnie opuszczamy język odpoczywa i leży na dnie jamy ustnej dotykając czubkiem języka krawędzi dolnych zębów.

Naśladujemy chrapanie niedźwiedzia….chrrrr chrrrr chrrrr

Naśladujemy ziewanie misia: aaaaa, aaaaaa

Naśladujemy chorego misia jak kaszle – ehe ehe ehe

Naśladujemy odgłosy podczas ogrzewania dłoni, gdy jest nam zimno: chu chu chu chu

Naśladujemy odgłosy sowy: hu hu hu, uhu, uhu uhu

Naśladujemy śmiech:

Mikołaja-grubszym głosem ho ho ho

Pani: hahaha

Dzieci: dziewczynki: hi hi hi, chłopczyka: he he he

Metoda pokazu:

Pokazujemy dziecku jak wygląda język w buzi gdy wymawia się głoskę /k/ lub /g/- (najlepiej przed lustrem) aby samo mogło zobaczyć co się dzieje z jego językiem podczas naśladowania dorosłego. Języka przypomina ‘kuleczkę’, która jest w głębi buzi i język nie dotyka wtedy dolnych ząbków.

Wywołanie głoski (k), (g) przez logopedę, stosujemy się do poniższych wskazówek w pracy z dzieckiem podczas ćwiczeń w domu.

W celu wspomagającym możemy przechylić lekko głowę do tyłu tak aby masa języka automatycznie cofnęła się w stronę gardła (wytłumaczyć, że podobnie robimy, gdy płuczemy gardło wodą)

Można także przytrzymać języczek palcem lub szpatułką-patyczkiem po lodach tak aby język cofnął się do tyłu i nie dotykał dolnych ząbków. Podczas zamiany przez dziecko głosek /k/ i /g/ na głoski /t/ i /d/ język automatycznie ucieka do przednich górnych zębów. W momencie gdy cofniemy język przytrzymując go palcem lub szpatułką wymawiane (artykułowane) głoski: /t/ lub /d/ zamienią się na głoskę /k/ lub /g/. Powtórzenia i próby muszą być kilkakrotne aby dziecko nauczyło swój język odpowiedniego ruchu w buzi.

logopeda Marzena Janusz

/Ćwiczenia zebrane na podstawie własnych doświadczeń w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym podczas przygotowania i wywoływania głosek tylnojęzykowych./