Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Magdalena Zaborowska
„Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Siechnice”.
ZADANIE NR III, cz. 1b
Zajęcia dodatkowe w Publicznej Szkole Podstawowej w Świętej Katarzynie
Część 1b - Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji, dla 11 dzieci (uczniów klas drugich i trzecich) po 30 godzin w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013 - razem: 60 godzin.
………………………………… …………………………………
Sporządził Zatwierdził
Św. Katarzyna 2011
SPIS TREŚCI
I. Założenia organizacyjno-programowe ……………………….. s.3
II. Cele terapeutyczne programu ………………………………… s.3
III. Metody pracy z uczniami………………………………………. s.4
IV. Zadania terapeutyczne programu…………………………….. s.5
V. Treści programowe…………………………………………….. s. 9
VI. Rozkład materiału z planem wynikowym…………………….. s.12
VII. Ewaluacja programu…………………………………………… s.26
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Program zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji dotyczy I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Proponowana tematyka zajęć stanowi uzupełnienie, a przede wszystkim ugruntowanie treści z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III, zwłaszcza w zakresie umiejętności czytania i pisania. Do zajęć tych zostali zakwalifikowani uczniowie ryzyka dysleksji, na podstawie zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, bądź diagnozy przesiewowej i obserwacji wychowawców klas oraz szkolnego nauczyciela terapii pedagogicznej. Ponadto rodzice każdego ucznia zakwalifikowanego przez nauczyciela bądź wychowawcę, zobowiązani są do podpisania deklaracji udziału swojego dziecka w wyżej wymienionych zajęciach, bez takowej zgody rodziców lub prawnych opiekunów uczeń nie może uczestniczyć w zajęciach.
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu w wymiarze jednej godziny dydaktycznej, w formie grupowej, przy czym grupy będą liczyć od 5 do 6 osób. Zajęcia będzie prowadzić nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej. Jego zadaniem będzie korekcja deficytów rozwojowych leżących u podłoża trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich kompensacja, czyli stosowanie wzmocnień pozytywnych, odkrycie w dziecku mocnych stron i uzdolnień oraz ich rozwijanie.
II. CELE TERAPEUTYCZNE PROGRAMU
Cel główny: Doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
Inne cele:
– wytworzenie u dzieci odpowiedniego poziomu umiejętności społecznych poprzez: integrowanie zespołu, systematyczne tworzenie nawyków konstruktywnych zachowań, dążenie do akceptacji innych i tolerancji, budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania oraz
właściwych relacji w grupie;
– stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych;
– doskonalenie umiejętności poprawnego mówienia;
– kształtowanie wrażliwości i świadomości ortograficznej oraz nowych doświadczeń na podstawie różnych zabaw i gier ortograficznych;
– rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni oraz myślenia przyczynowo-skutkowego;
– wspomaganie rozwoju w zakresie edukacji matematycznej;
– uzupełnianie wiadomości i wdrażanie umiejętności, które nie zostały przyswojone z powodu niedostymulowania środowiskowego, deficytów rozwojowych, słabszej predyspozycji psychofizycznej i intelektualnej;
– stymulowanie sfery ...