Dodaj publikację
Autor
Magdalena Zaborowska
Data publikacji
2014-03-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
148

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to „Program zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji”, który został opracowany przeze mnie w ramach projektu unijnego „Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Siechnice”. Program ten realizowałam w SP w Św. Katarzynie z uczniami kl. II i III w latach 2011-2013. Został on bardzo dobrze przyjęty przez uczniów i przyniósł zamierzone efekty. Wykorzystałam w nim różnorodne pomoce i materiały dydaktyczne i terapeutyczne, które sprawdziły się w mojej dziesięcioletniej praktyce terapeuty pedagogicznego. Myślę, że mogą posłużyć za gotowe scenariusze zajęć reedukacyjnych w kl. II-III lub stanowić inspirację do tworzenia własnych.  
 Pobierz (doc, 246,0 KB)

Podgląd treści

mgr Magdalena Zaborowska

„Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Siechnice”.

ZADANIE NR III, cz. 1b
Zajęcia dodatkowe w Publicznej Szkole Podstawowej w Świętej Katarzynie

Część 1b - Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji, dla 11 dzieci (uczniów klas drugich i trzecich) po 30 godzin w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013 - razem: 60 godzin.

………………………………… …………………………………
Sporządził Zatwierdził

Św. Katarzyna 2011

SPIS TREŚCI

I. Założenia organizacyjno-programowe ……………………….. s.3
II. Cele terapeutyczne programu ………………………………… s.3
III. Metody pracy z uczniami………………………………………. s.4
IV. Zadania terapeutyczne programu…………………………….. s.5
V. Treści programowe…………………………………………….. s. 9
VI. Rozkład materiału z planem wynikowym…………………….. s.12
VII. Ewaluacja programu…………………………………………… s.26

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

Program zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji dotyczy I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Proponowana tematyka zajęć stanowi uzupełnienie, a przede wszystkim ugruntowanie treści z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III, zwłaszcza w zakresie umiejętności czytania i pisania. Do zajęć tych zostali zakwalifikowani uczniowie ryzyka dysleksji, na podstawie zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, bądź diagnozy przesiewowej i obserwacji wychowawców klas oraz szkolnego nauczyciela terapii pedagogicznej. Ponadto rodzice każdego ucznia zakwalifikowanego przez nauczyciela bądź wychowawcę, zobowiązani są do podpisania deklaracji udziału swojego dziecka w wyżej wymienionych zajęciach, bez takowej zgody rodziców lub prawnych opiekunów uczeń nie może uczestniczyć w zajęciach.
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu w wymiarze jednej godziny dydaktycznej, w formie grupowej, przy czym grupy będą liczyć od 5 do 6 osób. Zajęcia będzie prowadzić nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej. Jego zadaniem będzie korekcja deficytów rozwojowych leżących u podłoża trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich kompensacja, czyli stosowanie wzmocnień pozytywnych, odkrycie w dziecku mocnych stron i uzdolnień oraz ich rozwijanie.

II. CELE TERAPEUTYCZNE PROGRAMU

Cel główny: Doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
Inne cele:
– wytworzenie u dzieci odpowiedniego poziomu umiejętności społecznych poprzez: integrowanie zespołu, systematyczne tworzenie nawyków konstruktywnych zachowań, dążenie do akceptacji innych i tolerancji, budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania oraz
właściwych relacji w grupie;
– stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych;
– doskonalenie umiejętności poprawnego mówienia;
– kształtowanie wrażliwości i świadomości ortograficznej oraz nowych doświadczeń na podstawie różnych zabaw i gier ortograficznych;
– rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni oraz myślenia przyczynowo-skutkowego;
– wspomaganie rozwoju w zakresie edukacji matematycznej;
– uzupełnianie wiadomości i wdrażanie umiejętności, które nie zostały przyswojone z powodu niedostymulowania środowiskowego, deficytów rozwojowych, słabszej predyspozycji psychofizycznej i intelektualnej;
– stymulowanie sfery ...