Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KALENDARZ ĆWICZEŃ PRZYGOTOWUJACYCH
DO SPRAWDZIANU ZEWNĘTRZNEGO SZÓSTOKLASISTY
CZĘŚĆ 5.
MARZEC
To miesiąc powtórek.
Przeczytaj uważnie wszystkie wskazówki, zapoznaj się z budową sprawdzianu i sposobem punktacji. Proponuję również przypomnieć i zapamiętać pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną. Znajdziesz tu tablice ortograficzne, które stanowić mogą Twój codzienny trening ortografii.
Język polski jest jednym z przedmiotów egzaminacyjnych na sprawdzianie w szkole podstawowej, na egzaminie gimnazjalnym i na maturze. Na sprawdzianie w VI klasie szkoły podstawowej sprawdza się, w jakim stopniu uczeń spełnia wymagania z zakresu języka polskiego określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Poszczególne zadania zestawu egzaminacyjnego mogą się też odnosić do wymagań przypisanych do etapu I.
Podstawa programowa dzieli wymagania na szczegółowe i ogólne. Wymagania szczegółowe odwołują się do ściśle określonych wiadomości i konkretnych umiejętności. Wymagania ogólne w sposób syntetyczny przedstawiają nadrzędne cele kształcenia i informują, jak rozumieć podporządkowane im wymagania szczegółowe. Sposób spełniania wymagań szczegółowych jest wartościowy tylko wtedy, gdy przybliża osiągnięcie celów zawartych w wymaganiach ogólnych.
Zadania z języka polskiego mogą mieć formę zamkniętą i otwartą. Wśród zadań zamkniętych znajdą się zadania wyboru wielokrotnego, prawda – fałsz, na dobieranie, a wśród zadań otwartych – zadania z luką, zadania krótkiej i rozszerzonej odpowiedzi. Zadania będą odnosić się do różnych tekstów kultury:
literackich (epickich i lirycznych)
nieliterackich (publicystycznych i popularnonaukowych)
ikonicznych.
Teksty w zestawie zadań mogą dotyczyć zagadnień związanych z historią lub szeroko rozumianą przyrodą.
Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna w formie opowiadania z dialogiem, kartki z pamiętnika, wpisu w dzienniku, listu oficjalnego, sprawozdania lub opisu postaci, przedmiotu czy krajobrazu. Może też być sprawdzane opanowanie umiejętności tworzenia przez szóstoklasistę form użytkowych takich jak: ogłoszenie, zaproszenie i notatka.
Dłuższa wypowiedź pisemna jest oceniana według następujących kryteriów:
treść – od 0 do 3 pkt
styl – od 0 do 1 pkt
język – od 0 do 1 pkt
ortografia – od 0 do 1 pkt
interpunkcja – od 0 do 1 pkt.
Skala oceniania treści zależy od formy wypowiedzi, natomiast skale oceniania od walorów językowych wypowiedzi, tj. stylu, języka, ortografii i interpunkcji, są wspólne dla wszystkich form. Aby ocenić wypowiedź ucznia, egzaminator patrzy na pracę jako całość i – w zależności od stopnia realizacji polecenia – przyznaje jej odpowiednią liczbę punktów.
Poniżej podano przykładowe skale oceniania treści dla sześciu różnych form wypowiedzi pisemnej. Opisy w poniższych tabelach będą doprecyzowywane w odniesieniu do konkretnych tematów w każdej sesji egzaminacyjnej.
Opowiadanie z dialogiem
3 pkt
Uczeń: konsekwentnie tworzy świat przedstawiony z różnorodnych
elementów, uplastycznia je; układa ...