Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI FIZYKI
Temat lekcji: Działania na wektorach
Klasa: 2
Przedmiot: Fizyka
Dział: Dynamika
Nr zagadnienia z podstawy programowej: 1.1, 12.3
Czas realizacji: 2x45 minut
Cele lekcji:
Uczeń:
zna definicję wektora i jego graficzną reprezentację,
potrafi wymienić i omówić cechy wektora,
potrafi dodać wektory graficznymi metodami,
potrafi rozłożyć wektor na składowe wzdłuż żądanych kierunków,
potrafi pomnożyć wektor przez liczbę rzeczywistą,
potrafi odjąć wektory graficznymi metodami.
Metody pracy:
wykład,
ćwiczenia graficzne,
praca z podręcznikiem.
TOK LEKCJI
1. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA:
Nauczyciel przypomina uczniom, że wielkości fizyczne dzielimy na skalarne (liczbowe) i
wektorowe. Działania na wektorach wymagają szczegółowego omówienia, co jest treścią tej lekcji.
2. CZĘŚĆ GŁÓWNA
a) Definicja wektora:
o wykład
1
Nauczyciel przypomina definicję wektora. Jako ciekawostkę może dodać zaawansowaną definicję
wektora (element przestrzeni wektorowej), zaznaczając, że jest znacznie szersza. Podkreśla, że fakt, iż dana
wielkość jest wektorem, oznaczamy strzałką w prawo nad jej symbolem, na przykład wektor siły możemy
przedstawić symbolem , a pędu .
b) Cechy wektora:
o wykład
Nauczyciel informuje, że wektor przedstawiamy graficznie w postaci strzałki. Posługując się
rysunkiem Załącznik 1, omawia cechy wektora: początek (punkt przyłożenia), koniec, długość (wartość,
moduł), kierunek i zwrot. Należy zwrócić uwagę, że wartość dowolnego wektora oznaczamy | | i jest ona
liczbą nieujemną. I tak na przykład prędkość jest wielkością wektorową, a wartość prędkości | | -
skalarną. Warto też podkreślić, że koniec wektora znajduje się na czubku grotu i że powinien być
zamalowany.
c) Działania na wektorach:
o wykład,
o praca z tekstem,
o ćwiczenia rysunkowe,
o praca z podręcznikiem
Nauczyciel informuje, że podobnie jak w przypadku liczb, wektory podlegają kilku matematycznym
działaniom. Do podstawowych działań zaliczamy:
dodawanie wektorów,
mnożenie wektora przez skalar (liczbę),
iloczyn skalarny wektorów,
iloczyn wektorowy wektorów.
Na lekcji poznamy najczęściej spotykane działania, czyli dodawanie, mnożenie przez skalar oraz działanie
będące ich złożeniem, czyli odejmowanie wektorów. Następnie uczniowie otrzymują karty pracy Załącznik
2, i realizują zadania.
3. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA
Nauczyciel sprawdza karty pracy, wyjaśnia ewentualne wątpliwości. Jeżeli uczniom nie starczy
czasu na wykonanie wszystkich zadań, poleca dokończyć je w domu.
2
3
4
5
6
7
8