Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ROZKŁAD MATERIAŁU Z FIZYKI - ZAKRES PODSTAWOWY
AUTOR PROGRAMU – MARCIN BRAUN, WERONIKA ŚLIWA
WYDAWNICTWO – NOWA ERA
NUMER PROGRAMU –
PROGRAM OBEJMUJE OKRES NAUCZANIA – w kl. I TE, LO i ZSZ
LICZBA GODZIN PRZEZNACZONA NA RELIZACJĘ – 30
Lp.
I
II
III
IV
RAMOWY PROGRAM NAUCZANIA
Dział
ASTRONOMIA
GRAWITACJA
FIZYKA ATOMOWA
FIZYKA JĄDROWA
Razem
~ 1 ~
Liczba godzin
przeznaczona na realizację
6
8
7
9
30
PLAN WYNIKOWY REALIZACJI PROGRAMU NAUCZANIA
Z PRZEDMIOTU FIZYKA
KLASA I TE, I LO, I ZSZ
POZIOM PODSTAWOWY
~ 2 ~
Nr.
lekcji
Temat zajęć
Liczba
godzin
Wymagania podstawowe
dopuszczający, dostateczny
Wymagania ponadpodstawowe
dobry, bardzo dobry, celujący
1
Z bliska i z daleka.
1
2
Układ Słoneczny.
1
I. ASTRONOMIA
– porównuje rozmiary i odległości we Wszechświecie
–
rozwiązuje
zadania
związane
z
(galaktyki, gwiazdy, planety, ciała makroskopowe,
przedstawianiem obiektów bardzo dużych i
organizmy, cząsteczki, atomy, jądra atomowe),
bardzo małych w odpowiedniej skali.
– posługuje się jednostką odległości „rok świetlny”.
– opisuje miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym,
– opisuje budowę planet, dzieląc je na
– wymienia nazwy i podstawowe własności przynajmniej
planety skaliste i gazowe olbrzymy,
trzech innych planet,
– porównuje wielkość i inne właściwości
– wie, że wokół niektórych innych planet też krążą
planet,
księżyce, a wokół niektórych gwiazd – planety,
– odszukuje i analizuje informacje na temat
– wyjaśnia obserwowany na niebie ruch planet wśród
aktualnych poszukiwań życia poza Ziemią,
gwiazd, jako złożenie ruchów obiegowych: Ziemi i
– odróżnia pojęcia „życie pozaziemskie” i
obserwowanej planety,
„cywilizacja pozaziemska”,
– wymienia inne obiekty Układu Słonecznego: planetoidy,
– stosuje pojęcia „teoria geocentryczna” i
planety karłowate i komety.
„teoria heliocentryczna”.
– wyjaśnia, dlaczego zawsze widzimy tę samą stronę
– wie, w której fazie Księżyca możemy
3
Księżyc.
1
– opisuje następstwo faz Księżyca,
Księżyca,
obserwować zaćmienie Słońca, a w której
Księżyca, i dlaczego nie następują one w
– opisuje warunki panujące na Księżycu,
każdej pełni i w każdym nowiu,
– wyjaśnia mechanizm powstawania faz Księżyca,
– wyjaśnia, dlaczego typowy mieszkaniec
~ 3 ~
Nr.
lekcji
Temat zajęć
Liczba
godzin
Wymagania podstawowe
dopuszczający, dostateczny
Wymagania ponadpodstawowe
dobry, bardzo dobry, celujący
– wyjaśnia mechanizm powstawania zaćmień Słońca i
Ziemi
częściej
obserwuje
zaćmienia
Księżyca.
Księżyca niż zaćmienia Słońca.
– wyjaśnia, na czym polega zjawisko paralaksy
– oblicza odległość do gwiazdy
(w
– wie, że Słońce jest jedną z gwiazd, a Galaktyka (Droga
parsekach) na podstawie jej kąta paralaksy,
Gwiazdy i galaktyki.
1
– wie, że gwiazdy świecą własnym światłem,
świetlny, jednostka astronomiczna,
Mleczna) – jedną z wielu galaktyk we Wszechświecie,
– posługuje się jednostkami: parsek, rok
– przedstawia za pomocą rysunku zasadę wyznaczania
– wyjaśnia, dlaczego Galaktyka widziana jest
odległości za pomocą paralaks geo- i heliocentrycznej.
z Ziemi w ...